لاندری روم چیست,لاندری روم,اجزای اصلی لاندری روم,محل مناسب قرارگیری لاندری روم,سینک ظرفشویی,کفپوش مناسب برای لاندری روم

لاندری روم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

  • 1399/12/15
  • 5714 نفر
لاندری روم (Laundry Room) یک عبارت انگلیسی و به معنای اتاق لباسشویی (یا رختشوی‌خانه) است. این اتاق، یک بخش جدید است که به خانه‌های لوکس اضافه شده و دستگاه ماشین لباسشویی، تجهیزات مربوط به شستشو و خشک کردن لباس در آن قرار داده می‌شود.

لاندری روم (Laundry Room) یک عبارت انگلیسی و به معنای اتاق لباسشویی (یا رختشوی‌خانه) است. این اتاق، یک بخش جدید است که به خانه‌های لوکس اضافه شده و دستگاه ماشین لباسشویی، تجهیزات مربوط به شستشو و خشک کردن لباس در آن قرار داده می‌شود. کارهای مربوط به شستن، خشک کردن و اتوی لباس‌ها در لاندری روم انجام می‌شود. در لاندری روم دیوارها قفسه‌بندی می‌شود. معمولا جایی برای آویزان کردن لباس‌ها پس از شستشو نیز در نظر گرفته می‌شود. معمولا یک اتاق جداگانه را برای لاندری روم در نظر می‌گیرند.
لاندری روم در گذشته وجود داشته، اما به فرم امروزی آن نبود. در خانه‌های قدیم قسمتی از خانه که معمولا در زیرزمین یا انباری بوده، برای شستن و خشک کردن لباس استفاده می‌شد و ماشین لباسشویی نیز در آن قرار می‌گرفت. اما خبری از دکوراسیون و طراحی مدرن امروزی نبود. امروزه در هتل‌های لوکس نیز این بخش به حالت مدرن، طراحی گردیده است. امروزه لاندری روم را به عنوان بخش جدیدی به خانه‌های مدرن اضافه کرده اند.

محل مناسب قرارگیری لاندری روم

لاندری روم ها به دلیل وجود ماشین لباس شویی ها از لحاظ فنی باید به مکانی نزدیک باشند که لوله کشی و دسترسی آب به آن نزدیک باشد. از این رو معمولا اتاق رخت شویی را معمولا در کنار حمام یا سرویس بهداشتی قرار می دهند. همچنین گاهی داخل آشپز خانه ها درب های مخفی برای ورود به لاندری روم تعبیه می کنند.

لاندری روم

اجزای اصلی لاندری‌ روم

در صورت کوچک بودن مساحت لاندری‌روم، یکی از نکات مهم طراحی آن می باشد. به طوری که متناسب با اندازه فضا اجزای اصلی را به ترتیبی جایگذاری نمایید تا علاوه بر زیبا بودن، کاربردی هم باشد. اجزای اصلی یک لاندری‌روم عبارتند از: ماشین لباس‌شویی و خشک‌کن، میز اتو، اتو، قفسه‌هایی برای قراردادن لباس، سبدهای مجزای لباس کثیف، رخت‌آویز، انواع شوینده‌ها، قرار دادن چرخ خیاطی، سینک روشویی، کمد و قفسه‌های متنوع و … اختیاری می باشد.

•    ماشین لباسشویی و خشک‌کن

در طراحی لاندری‌روم، مهم‌ترین بخش به ماشین لباسشویی و خشک‌کن اختصاص دارد. بر حسب مورد می‌توان از یک ماشین لباسشویی ترکیبی، یا ماشین دوقلوی مجهز به خشک‌کن و یا یک ماشین لباسشویی و یک ماشین خشک‌کن به صورت مجزا استفاده نمود. در صورت استفاده از ماشین لباسشویی و خشک‌کن مجزا، بهتر است هر دو دستگاه را در کنار هم قرار دهید تا استفاده کردن از آنها راحت تر باشد.

•    رخت‌‌ خشک‌کن

بعد از شستن و خشک کردن لباس‌ها بهتر است آن‌ها چند ساعت هوا بخورند. همچنین بهتر است لباس‌های اتو شده با چوب لباسی در مکانی مناسب آویزان شوند، تا بعدا در کمد لباس‌ها گذاشته شوند. برای این منظور می‌باید فضای مناسب در لاندری‌روم در نظر گرفت.

•    سبد لباس‌های چرک

استفاده از سبد مجزا برای جمع‌آوری لباس‌های کثیف ضروری است تا از ریخت‌و پاش جلوگیری شود. در صورت وجود فضای کافی بهتر است برای لباس‌های روشن، لباس‌های تیره، ملحفه یا حوله از سبدهای جداگانه استفاده نمود.

لاندری روم

•    اتو

اتو و میز اتو از لوازم ضروری دیگر در لاندری‌روم می باشد. در این صورت دیگر لازم نیست لباس‌ها را برای اتو کردن به اتاق دیگری انتقال داد. عموما به منظور صرفه‌جوئی در فضا از میز اتوی کشویی که در یکی از کمدهای لاندری‌روم تعبیه شده، استفاده می گردد.

•    سینک ظرفشویی

نصب سینک ظرفشویی در لاندری‌روم ضروری نمی باشد، اما باعث می‌شود برای شستن دست‌ها، شستشوی دستی لباس‌ها و یا لکه‌‌بری لباس، مجبور نباشید به اتاق دیگری بروید. حتی در لاندری‌روم‌های بزرگ، معمولا یک وان هم برای شستشوی لوازم کثیف مانند چکمه‌های گلی یا حمام کردن حیوانات خانگی، قرار می‌دهند.

•    قفسه‌بندی

فرقی ندارد که فضای لاندری‌روم کوچک است یا بزرگ، برای قرار دادن لوازم و تجهیزات شستشو، سفیدکننده‌ها، حوله‌ها و پارچه‌های تمیزکننده، دستمال کاغذی، صابون، اتو، میز اتو و … همچنین برای جلوگیری از ریخت‌وپاش به قفسه، کمد، کشو یا شلف نیاز است. حتی می‌توان ماشین لباسشویی را هم در کابینت‌ دردار قرار داد تا زیبایی و مرتب بودن فضا بیشتر گردد.

•    پیشخوان

در لاندری‌روم فضایی برای جدا کردن لباس‌ها، تا کردن و مرتب کردن آن‌ها تعبیه کنید تا کارتان راحت باشد. اگر فضای کافی ندارید، از یک میز تاشو می توانید استفاده نمایید.

لاوندری روم

کفپوش مناسب برای لاندری روم چیست؟

انتخاب کفپوش مناسب برای لاندری روم از این جهت مهم است که برای شستشوی لباس در لاندری روم با آب سروکار خواهید داشت. توصیه می کنیم برای این کار هزینه بیشتری صرف کنید و کفپوش‌های ضدآب و ضدرطوبت را خریداری نمایید. اگر کفپوش استفاده شده، استاندارد لازم برای این اتاق را داشته باشد، دیگر متحمل هزینه‌های حاصل از تعمیر خرابی‌های ایجادشده در اثر رطوبت، نخواهید شد.

مکان ماشین لباسشویی

اصلی‌ترین عنصر اتاق لباسشویی ماشین لباسشویی است. بنابراین، مکان قرارگیری آن در فضای لاندری روم اهمیت بسیاری دارد و باید توجه ویژه‌ای به آن شود. باید طوری نصب شود که به راحتی در دسترس باشد و برای باز شدن درب آن و استفاده از آن، فضای خالی کافی، وجود داشته باشد. بهتر است محل نصب طوری باشد که دسترسی به پشت ماشین لباسشویی به راحتی امکان‌پذیر باشد تا برای انجام تعمیرات احتمالی آن نیازی به جابه‌جا کردن آن نباشد.

کمد

کمدهای تعبیه شده در فضای لاندری روم باعث نظم بیشتر در فضا شده و وسایل زیادی در خود جای داده و فضا را خلوت و مرتب می‌کند. بسیاری از وسایل از جمله شوینده‌ها و میزهای اتوی تاشو را در کمدها قرار دهید تا فضا خلوت بماند. می‌توانید ماشین لباسشویی و ماشین خشک‌کن را در فضایی قرار دهید که با کمد احاطه شده باشد که به زیبایی لاندری روم کمک زیادی می کند.

نور

بهتر است لاندری روم منزل شما نور مناسب و طبیعی داشته باشد تا بتوانید لکه‌های روی لباس و میزان کثیف بودن لباس‌ها را مشاهده نمایید. این نکته را هم برای لاندری روم در نظر بگیرید که شاید مدت زمان کوتاهی در آن‌جا حضور داشته باشید ولی برای همان مقدار کم باید فضا را به درستی بچینید.

سینک ظرفشویی

در برخی از لاندری روم‌ها سینک های ظرفشویی قرار داده می‌شود. به این علت که برخی از پارچه‌هایی با جنس حساس را نمی‌توان در ماشین لباسشویی شست؛ بنابراین شستشوی این لباس‌ها در این سینک با دست صورت می گیرد.

کاهش صدا

اگر سروصدای زیادی در حین کارکردن ماشین‌های لباسشویی و خشکشویی در خانه شما ایجاد می‌شود، بهتر است اقدام به نصب درب عایق صدا برای لاندری روم نمایید. راه پیشنهادی دوم، ریگلاژ کردن ماشین لباسشویی و خشکشویی و استفاده از صفحات ضد لرزش است که صداها را به حداقل می‌رساند.

طراحی دکور آرایشگاه,طراحی سالن زیبایی,طراحی دکوراسیون سالن زیبایی,دکور آرایشگاه
  • 1398/10/2
  • 6886 نفر

اهمیت طراحی دکور آرایشگاه و سالن زیبایی

امروزه سالن‌های زیبایی واقع در کشور ایران ارائه دهنده یکی از ده‌ها خدمات مد و زیبایی محسوب می‌گردند. با وجود آنکه امروز سالن‌ها و آرایشگاه‌های کثیری با تفاوت‌های عمده در ایران واقع شده‌اند، ولی تنها موضوع مشترک آن‌ها طراحی و دکور آرایشگاه‌ها میباشد.
اطلاعات بیشتر
ترفند های طراحی دکوراسیون اتاق خواب,تزیین اتاق های کوچک,ابعاد مبلمان اتاق خواب
  • 1398/10/30
  • 7364 نفر

طراحی دکوراسیون اتاق خواب

راز داشتن یک خواب خوب هم در ساعات منظم خواب و هم در دکوراسیون اتاق خوابتان نهفته است. به عبارت دیگر، یک دکوراسیون خوب اتاق خواب در عین حال که یک عامل زیبایی خانه است، برای بهره بردن از یک خواب خوب هم لازم است.
اطلاعات بیشتر
طراحی دکوراسیون داخلی با چوب,مزایای استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی,کابینت چوبی کلاسیک,دکوراسیون چوبی اتاق خواب
  • 1398/10/30
  • 8198 نفر

طراحی دکوراسیون داخلی با چوب

طراحی داخلی با چوب یکی از ایده های بی نظیر در کوراسیون منزل می باشد. در واقع این سبک، زیبایی متفاوت از سنگ و چوب را در محیط منزل عرضه می کند. چوب از عناصر طبیعی است و بافت سبکی دارد. خنثی بودن رنگ چوب باعث شده که به راحتی با سایر دکوراسیون هماهنگ شود.
اطلاعات بیشتر
طراحی دکوراسیون اداری,دکوراسیون اداری,نورپردازی در دکوراسیون اداری
  • 1398/11/8
  • 5238 نفر

طراحی دکوراسیون اداری

دکوراسیون اداری و بهینه سازی دفتر کار باعث نظم و ساماندهی محیط می گردد و می توان از حداقل فضا بیشترین استفاده را برد.بازسازی و طراحی داخلی محیط اداری بعد از تعیین فعالیت ها و نوع فعالیت با ترسیم پلان آغاز میگردد که متناسب با زمینه کاری شرکت می توان به دو دسته پلان باز (open office) یا پلان بسته (سلولی ) تقسیم شود.
اطلاعات بیشتر