ام دی اف

کابینت ام دی اف چیست؟

  • 1400/6/29
  • 2365 نفر
کابینت ام دی اف، کابینتی است که جنس بدنه و درب آن از ام دی اف ساخته شده است. و استفاده از مدل های متنوع کابینت ام دی اف در آشپزخانه ها، محبوبیت بسیار بالایی را کسب کرده است. و به خوبی توانسته جایگزین مدل های دیگر در آشپزخانه ها باشد.

 کابینت های ام دی اف، می توانند از اصلی‌ ترین و مهم‌ ترین بخش در زیبایی دکوراسیون، در آشپزخانه ها باشند. کابینت ام دی اف دارای بدنه و درهایی از جنس ام دی اف ساخته شده است.

و یکی از مزایای ورق ام دی اف قابلیت روکش خوری و ابزارخوری بسیار بالای آن است. اما ورق های ام دی اف در تولیدی ها را به صورت خام نمی توانند در دکوراسیون و کابینت سازی استفاده کنند، چون بدنه تمامی کابینت ها یکی است و معمولا با ام دی اف سفید صابونی ساخته می شود.

برای همین در کارگاه های تولیدی حتما روکش می شوند، و روکش ها در طرح ها و رنگ های  بسیار متنوع  قرار می گیرند.

 دو نوع روکش اصلی داریم:

1. مات 

2. براق

اگر روکش کابینت ام دی اف مات باشد به آن کابینت ام دی اف مات و اگر روکش آن براق باشد به آن کابینت ام دی اف هایگلاس می گویند.

جنس ورق ام دی اف

جنس ورق ام دی اف شبیه ملامینه است (ورقی با روکش ملامینه)، اما با مغزی ای متفاوت می باشد. مغزی این ورق ها به جای نئوپان از جنس متریالی به نام ام دی اف هستند که فشردگی بیشتری دارد. پس در بازار منظور از ام دی اف، ورقی با مغزی ام دی اف و روکش ملامینه است. که در کل تفاوت انواع کابینت های مات و براق  در روکش آن ها است. 

به غیر از کابینت های فلزی و چوبی، تقریبا تمام کابینت های ساخته شده در دنیا با ورق MDF ساخته می شوند.

  رنگ روکش ملامینه ورق ام دی اف مشخص کننده رنگ ظاهری کابینت می باشد. بطور کلی، حساسیت ورق ام دی اف در برابر آب نسبت به ملامینه کمتر است اما باز هم به رطوبت حساس است. ام دی اف ها شاید از نظر ظاهری خیلی تفاوت نداشته باشند، اما از نظر طول عمر و کیفیت فرق دارند و بخاطر همین امر، طراحی این نوع کابینت ها براساس سبک‌ های مدرن و کلاسیک انجام می شود.

ام دی اف به معنای تخته فیبر با دانسیته متوسط می باشد که توسط روکش ملامینه پوشانده شده است.

مزایای روکش ملامینه

  • مقاومت در برابر حرارت و رطوبت
  • مقاومت در برابر خط و خش و لکه
  • قیمت ارزان
  • تنوع بسیار بالا در طرح و رنگ
  • هماهنگ بودن رنگ لبه ها با سطح رویه

انواع کابینت های ام دی اف

کابینت ام دی اف مات و براق دو انتخاب اصلی هستند که پیش روی متقاضیان ساخت کابینت آشپزخانه قرار دارند. 

بدنه تمامی کابینت ها چه مات چه براق از ام دی اف سفید ساده می باشد.

و تنها تفاوت این دو نوع، در درب هایشان است. که البته نمای کابینت ها هم فقط، درب های آنهاست!

1.کابینت های مات

کابینت های مات دارای روکش ملامینه از کاغذهای تزئینی آغشته به چسب ساخته شده اند و بعد از خشک شدنشان، مستقیم و بدون نیاز به چسب زنی مجدد روی ام دی اف چسبانده می شود. این کاغذهای دکوری رنگ ها و طرح های بسیار متنوعی دارند.

همان طور که در نکات بالا از اهمیت و زیبایی و تنوع  در کابینت های ام دی ام اشاره کردیم، کابینت های مات از ورق های ام دی اف با روکش ملامینه هم پرکاربردترین روکش ها در ایران شناخته شده است. کابینت ام دی اف مات، نور را منعکس نمی کند و همچنین تمیز کردن و نگهداری آن آسان تر از کابینت هایگلاس است. زیرا لکه و خط و خش را نشان نمی دهد و به راحتی با خش گیر می توان آن را ترمیم نمود.

و این روکش ها در طرح و رنگ های بسیار متعددی تولید می شوند که با هر سلیقه ای جور در می آیند. برای کابینت های کلاسیک از رنگ های سنگین تراستفاده می شود. اما اگر کابینت شما مدرن است می توانید از رنگ های جذاب و انرژی بخش زیادی استفاده کنید. همه چیز به سلیقه شما و متراژ و مدل آشپزخانه تان بستگی دارد.

هر چند استفاده از کابینت ام دی اف مات با رنگ های روشن و مدرن نیز انتخاب مناسبی برای آشپزخانه های کوچک است.

نکات مهم ام دی اف های مات

  • طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی دارند که سلیقه های مختلف را پوشش میدهند.
  • در برابر خط و خش مقاوم تر هستند.
  • اثر و رَد انگشت به راحتی روی آن ها نمی ماند.
  • البته وقتی هم  لک ها در طولانی مدت می مانند سخت پاک می شوند.
  • این ورق ها تقریبا به نوعی قدیمی شده اند و با ترکیب شدن با ورق های هایگلاس زیباتر هستند.
  • برای آشپزخانه های کم نور توصیه نمی شوند.

2.کابینت های براق (هایگلاس)

 کابینت های براق (هایگلاس) قابلیت بسیار بالایی در انعکاس نور دارد که باعث بزرگ تر نشان دادن فضای آشپزخانه می شوند. ابعاد ورق های هایگلاس کوچکتر از ورق های ام دی اف مات هستند برای همین در ساخت کابینت از ورق های بیشتری استفاده می شود. کابینت هایگلاس به علت خاصیت بازتاب نور، لکه و خط و خش را خیلی زودتر از کابینت های مات نشان می دهد.

دو نوع کابینت ام دی اف براق در بازار وجود داردارد:

۱- نوع اول از جنس ام دی اف معمولی است که درخشش نسبتاً خوبی دارد و فقط نسبت به سایر کابینت های ام دی اف، مقداری براق‌ تر است.

۲- نوع دوم که این روزها بیشتر بازخورد دارد، درخشندگی خیلی زیاد کابینت های هایگلاس است که به نوعی یک متریال جذاب و زیبا شناخته شده، که گاهی در صحبت‌ های عامیانه بهش ام دی اف براق هم می گویند.

البته این را هم باید بگوییم که ورق های هایگلاس یک نوع ورق ام دی اف (MDF) محسوب می شود که روکشِ آن درخشنده‌ تراز روکش مات است.

نکات مهم ام دی اف های براق

  • باعث روشنایی و افزایش نور در آشپزخانه می شوند.
  • پویایی و زیبایی و درخشندگی خاصی دارند.
  • مدرن تر و جدید ترهستند.
  • در برابر خط و خش آسیب پذیرند.
  • رد انگشت ها به راحتی روی درب ها می ماند و به راحتی با دستمال مرطوب هم پاک می شود.

نکات ضروری که باید بدانیم

این است که مدل کابینت های ام دی اف توانایی زیادی درهماهنگی با دیگر عناصر موجود در آشپزخانه ها  دارند  و همچنین طرح کابینت ام دی اف، نیز می تواند دررنگ و زیبایی بیشتر طراحی داخلی آشپزخانه تاثیرگذار باشد از این رو بهتر است کابینت های آشپزخانه با سبک دکوراسیون مدرن و کلاسیک را از بین رنگ هایی انتخاب کنید که با سایر رنگ های موجود در دکوراسیون داخلی آشپزخانه همخوانی و مطابقت بیشتری دارد.

همانطور که در نکات بالا بیان کردیم، کابینت های با طرح ام دی اف در برابر رطوبت هوا و حرارت، نسبت به سایر مدل های دیگر مقاوم تر هستند و همینطور این مدل کابینت های MDF در رنگ و طرح های متنوع ساخته می شوند و خریداران می توانند از بین این طرح های متنوع، کابینتی با طراحی مناسب و کاربردی را برای فضای آشپزخانه منزل خود انتخاب کنند.

و همین مساله از نقاط قوت این مدل کابینت ها شده است و به همین دلیل طرفداران کابینت های ام دی اف بی شمار هستند؛ 

کابینت هایگلاس,کابینت های گلاس ,کابینت آشپزخانه هایگلاس,کابینت هایگلاس آشپزخانه
  • 1398/8/29
  • 11009 نفر

کابینت هایگلاس آشپزخانه

در بین تمام کابینت های موجود، کابینت هایگلاس آشپزخانه علاوه بر لوکس و شیک بودن ، بدلیل خاصیت منعکس کننده وبراق بودن به نوعی منبع نور در آشپزخانه به شمار میرود. خاصیت بازتابی کابینت هایگلاس تاثیرزیادی بر زیبایی آشپزخانه ها‌ میگذارد.
اطلاعات بیشتر
کابینت روکش چوب,رنگ کاری روکش چوب,انواع روکش چوب کابینت,اجزای کابینت روکش چوب
  • 1398/9/27
  • 9367 نفر

کابینت روکش چوب چیست؟

کابینت یکی از فاکتورهای ضروری آشپزخانه میباشد که حضور آن باعث ایجاد نظم و ترتیب در فضای آشپزخانه میشود.کابینت روکش چوب یکی از بهترین کابینت های موجود در بازار است که به دلیل گران قیمت بودن کابینت های تمام چوب مورد استفاده قرار میگیرند و میتوانند جایگزین مناسبی برای کابینت های تمام چوب شوند.
اطلاعات بیشتر
کابینت ریلی,مزایای کابینت ریلی,خرید کابینت ریلی,انواع ریل های کابینت ریلی
  • 1398/10/2
  • 12358 نفر

کابینت ریلی چیست؟

کابینت ها از اجزای مهم محیط هایی نظیر آشپزخانه و یا حمام به شمار می روند. امروزه با توجه به اینکه فضای آشپزخانه ها به صورت اپن یا باز طراحی می شوند، کابینت ها می توانند در زیبایی این محیط نقش مهمی داشته باشند. کابینت های ریلی قفسه ها و کمدهایی هستند که برای نگهداری و جاسازی لوازم مورد نیاز بسیار کاربرد دارند.
اطلاعات بیشتر
کابینت رومی،,رنگ بندی کابینت رومی,نگهداری از کابینت رومی,عوامل موثر بر قیمت کابینت رومی
  • 1398/10/30
  • 13655 نفر

کابینت رومی چیست؟

کابینت های رومی دارای طراحی شیک و منحصر به فردی هستند و برای آشپزخانه با سبک دکوراسیون کلاسیک می توانند انتخاب ایده آل و مناسبی باشند. این مدل کابینت ها می توانند به فضای آشپزخانه شما روح و نشاط ببخشند و علاوه بر این فضای آشپزخانه با مدل کابینت رومی باشکوه و جذاب تر به نظر می رسد.
اطلاعات بیشتر