اجزای کابینت آشپزخانه,درب کابینت,دستگیره کابینت,صفحه رویه کابینت,بدنه کابینت,پاخور کابینت,زیر چراغی کابینت

اجزای کابینت آشپزخانه

  • 1398/12/14
  • 7160 نفر
هر آشپزخانه ای بدون در نظر گرفتن متراژ، ابعاد، اندازه، رنگ بندی و جنس به کار رفته در آن از اجزای مختلفی تشکیل شده که میتواند در کاربردی بودن و زیبایی آشپزخانه از اهمیت بالایی برخوردار باشد. در این مقاله به بررسی اجزای مختلف کابینت آشپزخانه می پردازیم.

هر آشپزخانه ای بدون در نظر گرفتن  متراژ، ابعاد، اندازه، رنگ بندی و جنس به کار رفته در آن از اجزای مختلفی تشکیل شده که میتواند در کاربردی بودن و زیبایی آشپزخانه از اهمیت بالایی برخوردار باشد و در اصطلاح عامیانه و در بین افراد فعال در این حرفه مانند کابینت سازان، طراحان و فروشندگان محصولات و تجهیزات کابینت های آشپزخانه به نام های زیر شناخته شده که شما نبز به برخی از آنها آشنایی دارید. در این مقاله به بررسی اجزای کابینت آشپزخانه می پردازیم.

اجزای کابینت آشپزخانه

1.یونیت

مهمترین و کوچکترین بخش تشکیل دهنده هر کابینت را یونیت تشکیل می دهد که در واقع به شکل یک جعبه مکعبی و دارای درب می باشد و جهت نگهداری ظروف و اکسسوری و لوازم  آشپزخانه از آن استفاده می کنند.  با توجه به شکل و طراحی کابینت مورد نظر یونیت می تواند ابعاد و اندازه های مختلفی داشته باشد و یا دارای درب تکی یا دو قلو و یا حتی بدون درب باشد.


2.کابینت هوایی

کابینت هوایی از یونیت هایی تشکیل شده که در ارتفاع مناسب از کف آشپزخانه (150 سانتیمتر از کف آشپزخانه) به دیوار نصب می شوند  و معمولا با عمق 30 سانتیمتر و ارتفاع 70 الی 80 سانتیمتر ساخت آنها انجام می شود و اجزایی از جمله باکس هود، باکس آبچک و باکس یخچال که در بالای یخچال فریزر نصب می شود، همگی جزو یونیت های هوایی به حساب می آیند.

اجزای کابینت آشپزخانه

3.کابینت زمینی

کابینت های زمینی از یونیت هایی تشکیل شده که در روی زمین قرار دارند و در کف آشپزخانه نصب می شوند و صفحه کابینت بر روی یونیت های زمینی قابل نصب می باشند. این یونیت ها بر روی پایه هایی که قابل تنظیم می باشند مستقر می شود و معمولا با ارتفاع 90 سانتیمتر با احتساب ارتفاع 10 سانتی پایه کابینت و عمق 55 سانتی در روی زمین نصب می شوند که محل قرار گیری و نصب سینک آشپزخانه، اجاق گاز، ماشین ظرفشویی و یا لباسشویی و کشو های مختلف تعبیه شده در آن می باشد.

🔔 حتما بخوانید: تاج کابینت چیست؟

4.یونیت کانتر (اوپن)

همان طور که از اسم این بخش پیداست این قسمت در جلوی آشپزخانه و در روی زمین نصب می شود و نقش جدا کننده فضای آشپرخانه را با دیگر فضا های منزل بر عهده دارند. ابعاد باکس های اوپن معمولا با ارتفاع 90 سانتیمتر و عمق 45 الی 55 سانتیمتر می باشد. اغلب اکثر طراحان توجه ویژه ای به طراحی این بخش از آشپزخانه دارند، به این دلیل که اوپن تاثیر بیشتری در جلوه بصری افراد دارد.

5.باکس ویترینی

باکس ویترینی با توجه به نوع و شکل کابینت آشپزخانه می تواند در تنوع و طراحی بسیار متفاوت باشد. محل قرارگیری این بخش معمولا در بالای اوپن و در طرفین آن قرار می گیرد و از نظر موقعیت قرار گیری میتواند در بین یونیت های هوایی بر اساس طرح آشپزخانه نصب شود.

6.باکس پکیج

معمولا برای پوشاندن و کاور کردن پکیج و یا آبگرمکن دیواری استفاده می شود و با توجه به اینکه در اکثر منازل امروزی محل قرار گیری پکیج و یا آبگرمکن در آشپزخانه می باشد، با نصب این یونیت در آشپزخانه می توان آبگرمکن یا پکیج را پوشاند.

اجزای کابینت آشپزخانه

7.تاج، پاخور و زیر چراغی

این قسمت از کابینت های آشپزخانه نوارهایی از جنس چوب، ام دی اف و فلز می باشند که برای پوشاندن اجزای کابینت مانند پایه ها، قسمت های بالای یونیت های هوایی و مخفی کردن محل نصب نور های زیر باکس هوایی به کار میروند و در زیبایی کابینت میتوانند تاثیر زیادی داشته باشند.

8.تجهیزات کابینت

همان گونه که از نام آنها پیدا می باشد، در واقع شامل هود، اجاق گاز، سینک، یراق آلات، جک، لولا، پایه کابینت و ... است که از تنوع بسیار بالایی برخوردار است.

اجزا تشکیل دهنده یک یونیت از کابینت

1.درب کابینت

درب‌های کابینت، یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده یک کابینت هستند که بیشتر از همه چیز در مقابل دید قرار دارند. درب کابینت از متریال بسیار متنوعی تشکیل می‌شوند که هر کدام از آنها طرح و رنگ مخصوص به خود را دارند.
متریالی که برای ساخت درب کابینت استفاده می‌شود، ممکن استMDF ، ممبران، هایگلاس، چوب، PVC ، فلز و انواع دیگری از متریال ها باشد که در ساخت کابینت آشپزخانه به کار می‌رود، همچنین می‌تواند از دو نوع متریال تشکیل شده باشد و یا از رنگ‌های ترکیبی و مکمل هم تشکیل شده باشد. ضخامت و اندازه درب کابینت، بر حسب جنس انتخابی کابینت و نیاز مشتری، می تواند متفاوت باشد و ممکن است به شکل یکسره از زمین تا نزدیک سقف امتداد داشته باشد.

درب کابینت

درب کابینت با توجه به نوع که سبک کلاسیک یا سبک مدرن می باشد، می‌تواند دارای کنده‌ کاری‌ها و نقش‌ و نگار های مختلفی باشد و یا هم چنین ممکن است بدون طرح و ساده باشد. به عنوان مثال، درب کابینت‌های چوبی و ممبران معمولا دارای طرح ها و نقش و نکار های مختلفی می باشد که از ویژگی‌های بارز کابینت آشپزخانه به سبک کلاسیک می باشد. اما در سبک مدرن کابینت‌، درب ها بدون طرح و نقش خاصی ساخته می شوند که باعث سادگی و زیبایی این کابینت ها می شوند.

2.بدنه کابینت

 برای بدنه کابینت‌ها در ایران عمدتا از فلز، MDF، لترون، PVC و گاهی اوقات از چوب استفاده می‌شود. در گذشته عمدتا استفاده از بدنه فلز نسبت به MDF ارجحیت داشت. با گذشت زمان و پیدایش بدنه PVC و مشکلات خاص بدنه فلز از جمله زنگ زدن و غیر قابل تعمیر بودن آن و تغییر سایز دادن آن، از ترکیب بدنه MDF در عمده کار و استفاده از بدنه PVC صد درصد ضد آب در مکان‌های در مجاورت با آب مثل زیر سینک و آب چکان استفاده می شود.

3.صفحه رویه کابینت

به طور عمده متریال صفحه‌های رویه کابینت از MDF،  PVC یا سنگ‌های مصنوعی تهیه می شوند. خود سنگ‌های مصنوعی نیز عمدتا به دو جنس کورین و کوارتز تقسیم‌بندی می‌شوند. صفحه‌های MDF در مقابل آب و رطوبت آسیب‌پذیر می باشند، ولی از قیمت مناسبی برخوردارند. صفحات  PVC ضد آب می‌باشند، اما تنوع رنگ کمی دارند. صفحات کورین و کوارتز ضدآب، ضد باکتری و ضد اشتعال هستند، اما قیمت بالایی دارند.

🔔 حتما بخوانید: کابینت ریلی چیست؟

4.اتصالات کابینت

اتصالات کابینت، بخشی دیگر از اجزای اصلی کابینت آشپزخانه محسوب می‌شوند که باعث نصب کابینت و بر هم چیدگی اجزای کابینت خواهد شد. هر چه اتصالات به کار رفته در کابینت، دوام و مقاومت بالاتری داشته باشد، به دنبال آن کابینت‌ها بهتر و مقاوم‌تر به یکدیگر و دیوار آشپزخانه متصل می‌شوند.

اتصالات کابینت

نوع دیگری از اتصالات، باعث اتصال درب کابینت به اسکلت و بدنه آن می‌شود و یا ریل‌هایی که در باز و بسته کردن کشوهای کابینت نقش دارند. این موارد نیز باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند، زیرا که راحتی و سهولت را در هنگام باز و بسته کردن کشو یا درب کابینت به همراه دارند و باعث می‌شود باز و بسته‌ کردن کابینت به سختی انجام نشود.
پایه‌های کابینت‌های زیرین، از دیگر بخش‌های اتصالات کابینت‌ها می باشند که باعث قرارگیری کابینت بر روی زمین می‌شوند. استحکام پایه‌ها و همچنین قابلیت ریگلاژ شدن، از نکات قابل توجه در این بخش از طراحی کابینت ها می باشد.

5.دستگیره‌ کابینت

دستگیره کابینت، از دیگر اجزای اصلی کابینت به حساب می آیند که باعث باز و بسته شدن کشوها و درب های کابینت خواهند شد. در سبک کلاسیک کابینت آشپزخانه، معمولا از دستگیره‌های پرکار و زینتی کار میشود و در مقابل در سبک مدرن، از دستگیره‌های ساده و بدون تزئین استفاده می‌شود تا نمای ساده کابینت را حفظ کند. همچنین در برخی از کابینت های سبک مدرن کابینت‌ها بدون دستگیره ساخته می‌شوند که برای باز و بسته شدن این کابینت‌ها، از مگنت و آهنربا استفاده می شود. دستگیره کابینت، متناسب با نوع کابینت از متریال مختلفی تشکیل می‌شود که عبارتند از:

دستگیره کابینت آشپزخانه

•    دستگیره‌های فلزی مانند مس، استیل، برنز و برنج که قیمت بسیار بالایی دارند.
•    دستگیره‌های چوبی
•    دستگیره‌های شیشه‌ای و بلورین
•    دستگیره‌های سنگی
•    دستیگره‌های پلاستیکی

کابینت هایگلاس,کابینت های گلاس ,کابینت آشپزخانه هایگلاس,کابینت هایگلاس آشپزخانه
  • 1398/8/29
  • 10944 نفر

کابینت هایگلاس آشپزخانه

در بین تمام کابینت های موجود، کابینت هایگلاس آشپزخانه علاوه بر لوکس و شیک بودن ، بدلیل خاصیت منعکس کننده وبراق بودن به نوعی منبع نور در آشپزخانه به شمار میرود. خاصیت بازتابی کابینت هایگلاس تاثیرزیادی بر زیبایی آشپزخانه ها‌ میگذارد.
اطلاعات بیشتر
کابینت روکش چوب,رنگ کاری روکش چوب,انواع روکش چوب کابینت,اجزای کابینت روکش چوب
  • 1398/9/27
  • 9308 نفر

کابینت روکش چوب چیست؟

کابینت یکی از فاکتورهای ضروری آشپزخانه میباشد که حضور آن باعث ایجاد نظم و ترتیب در فضای آشپزخانه میشود.کابینت روکش چوب یکی از بهترین کابینت های موجود در بازار است که به دلیل گران قیمت بودن کابینت های تمام چوب مورد استفاده قرار میگیرند و میتوانند جایگزین مناسبی برای کابینت های تمام چوب شوند.
اطلاعات بیشتر
کابینت ریلی,مزایای کابینت ریلی,خرید کابینت ریلی,انواع ریل های کابینت ریلی
  • 1398/10/2
  • 12290 نفر

کابینت ریلی چیست؟

کابینت ها از اجزای مهم محیط هایی نظیر آشپزخانه و یا حمام به شمار می روند. امروزه با توجه به اینکه فضای آشپزخانه ها به صورت اپن یا باز طراحی می شوند، کابینت ها می توانند در زیبایی این محیط نقش مهمی داشته باشند. کابینت های ریلی قفسه ها و کمدهایی هستند که برای نگهداری و جاسازی لوازم مورد نیاز بسیار کاربرد دارند.
اطلاعات بیشتر
کابینت رومی،,رنگ بندی کابینت رومی,نگهداری از کابینت رومی,عوامل موثر بر قیمت کابینت رومی
  • 1398/10/30
  • 13571 نفر

کابینت رومی چیست؟

کابینت های رومی دارای طراحی شیک و منحصر به فردی هستند و برای آشپزخانه با سبک دکوراسیون کلاسیک می توانند انتخاب ایده آل و مناسبی باشند. این مدل کابینت ها می توانند به فضای آشپزخانه شما روح و نشاط ببخشند و علاوه بر این فضای آشپزخانه با مدل کابینت رومی باشکوه و جذاب تر به نظر می رسد.
اطلاعات بیشتر