آشپزخانه سنتی,طراحی آشپزخانه سنتی,کابینت های سنتی,آشپزخانه های سنتی,آشپزخانه به سبک سنتی,آشپزخانه سنتی ایرانی,آشپزخانه سنتی رومی

آشپزخانه سنتی و نکات طراحی آن

  • 1400/1/29
  • 4420 نفر
منظور از آشپزخانه سنتی، طراحی آشپزخانه به سبک سنتی است. آشپزخانه‌های سنتی تنها از نظر معماری، ظاهری سنتی دارند، ولی از نظر امکانات و قابلیت‌ها‌، تفاوتی با آشپزخانه مدرن نداشته و دارای جدیدترین امکانات می باشند. در‌واقع می‌توان گفت آشپزخانه‌ی سنتی، اگر چه امکانات جدید و منطبق بر اصول مهندسی دارد، اما وجه‌ی دیداری آن به سبک مدرن نیست!

منظور از آشپزخانه سنتی، طراحی آشپزخانه به سبک سنتی است. آشپزخانه‌های سنتی تنها از نظر معماری، ظاهری سنتی دارند، ولی از نظر امکانات و قابلیت‌ها‌، تفاوتی با آشپزخانه مدرن نداشته و دارای جدیدترین امکانات می باشند. در‌واقع می‌توان گفت آشپزخانه‌ی سنتی، اگر چه امکانات جدید و منطبق بر اصول مهندسی دارد، اما وجه‌ی دیداری آن به سبک مدرن نیست!
آشپزخانه سنتی، می‌تواند به سبک‌های آشپزخانه سنتی ایرانی، آشپزخانه سنتی رومی، آشپزخانه سنتی اروپایی و … طراحی و اجرا شود.
اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش در دکوراسیون آشپزخانه، کابینت‌های آشپزخانه است. باتوجه به اهمیت بالای کابینت در تعیین سبک دکوراسیون آشپزخانه، برای طراحی یک آشپزخانه‌ی سنتی نمی‌توان از کابینت‌های مدرن استفاده نمود. بنابراین در آشپزخانه‌هایی با طراحی سنتی، از کابینت‌هایی با سبک سنتی مانند کابینت روستایی، کابینت کلاسیک، کابینت نئوکلاسیک، کابینت روستیک، کابینت‌ چوبی با طرح‌های منبت و مشبک، کابینت‌های چوبی ساده و مواردی ازین دست استفاده می‌شود.

مهمترین ویژگی آشپزخانه سنتی :


1.    اجرای جزئیات و پارامترهای معماری سنتی
2.    استفاده از طرح‌های سنتی کابینت آشپزخانه
3.    متریال آشپزخانه سنتی از جنس‌های با اصالت مانند چوب طبیعی می باشد
4.    استفاده از رنگ های سنگین و آرام، مانند خاکستری یا رنگ چوب
5.    کانترآشپزخانه سنتی سنگ یا مرمر می باشد
6.    لوستر از چراغ‌های تزئینی و اشرافی
7.    استفاده از لوازم چوبی و حصیری، سبد سیب‌زمینی و پیاز حصیری

آشپزخانه سنتی

نکات طراحی آشپزخانه سنتی

استفاده از کاشی و سرامیک‌های سنتی 
 

از ساده‌ترین روش‌هایی که به‌وسیله‌ی آن می‌توان آشپزخانه ‌را به سبک سنتی طراحی نمود، بکارگیری کاشی و سرامیک‌های با طرح و شکل اسلیمی و رنگ‌های فیروزه‌ای است. امروزه باتوجه به تنوع زیاد در طرح‌ها و رنگ‌های کاشی‌، دستیابی به کاشی‌هایی از این قبیل بسیار آسان شده است. درواقع بکار‌گیری از نقوش اسلیمی ایرانی، ایده‌ای بسیار آسان و زیبا برای داشتن آشپزخانه‌ای به سبک سنتی ایرانی می باشد.

استفاده از فرش ایرانی

فرش ایرانی از قدیمی‌ترین صنایع دستی ایران می‌باشد، که در جهان نیز بسیار معروف است. با بکارگیری از فرش یا گلیم ایرانی با نقوش اسلامی و عشایری در آشپزخانه، براحتی می‌توان ظاهری سنتی ایرانی، به آشپزخانه بخشید. فرش‌های ایرنی با طرح و نقشه‌های زیبا و جذابی که دارند آشپزخانه‌ را بسیار زیبا و چشم‌نواز خواهد نمود.

آشپزخانه-سنتی

استفاده از کابینت‌های سنتی با منبت‌کاری

در آشپزخانه‌های سنتی، کابینت‌ها طراحی متفاوتی نسبت به کابینت‌های به سبک مدرن داشتند. همچنین کابینت‌های سنتی، طبقات و قفسه‌هایی برای قرار‌گیری وسایل درون خود داشتند. اما امروزه استفاده نکردن از قفسه‌ها و طبقات به میزان کافی، می‌تواند مشکل‌زا باشد، زیرا برای قرار‌گیری وسایل ریز و درشت، باید فضای مناسبی فراهم بیاید، به‌گونه‌ای که دسترسسی به این فضا آسان باشد.

انتخاب وسایل آشپزخانه به سبک سنتی

در طراحی آشپزخانه سنتی علاوه ‌بر بکار‌گیری کابینت‌های به سبک سنتی، لوازم و تجهیزات مورد استفاده نیز باید سنتی انتخاب شوند. به بیانی دیگر لوستر‌ها و چراغ آویزها، شیرآلات و سینک و لگن ظرف‌شویی نیز باید سنتی باشند. همچنین ظرف جامایع باید بگونه‌ای انتخاب شود که سنتی و هم‌تراز با سایر اجزای آشپزخانه باشد. درواقع در حالت کلی می‌توان گفت که در یک آشپزخانه‌ی سنتی، همه‌ی اجزا باید با یکدیگر، همخوانی داشته باشند، حتی اجزایی بسیار کوچک.
پس می‌توان گفت که اصل مهمی که باید در طراحی آشپزخانه سنتی در نظر گرفت، رعایت هماهنگی میان کلیه‌ی اجزای آشپزخانه می‌باشد. 

آشپزخانه سنتی
 

پنهان نمودن لوازم برقی

در طراحی آشپزخانه‌ی سنتی بیشتر می‌خواهیم وسایلی دیده شوند که جلوه‌گر خانه‌های سنتی و کلبه‌های روستایی باشند. برای همین  لوازم برقی بهتر است در معرض دید نباشند. برای مثال، هود آشپزخانه را می‌تواند در میان یک حفاظ یا قاب چوبی زیبا قرارگیرد و یا لوازم برقی مانند آبمیوه‌گیری یا پلوپز که بطور مداوم مورد اسفاده قرار نمی‌گیرد، درون کابینت‌ها از دید پنهان شوند.

کلام آخر: 

با وجود این‌که استفاده از لوازم مدرن، سادگی و زیبایی خاص خود را دارد، اما استفاده از دکوراسیون سنتی ، حس و حال قدیمی در ببینده ایجاد می‌کند. گرما و صمیمیتی موجود در لوازم و دکوراسیون قدیمی، در وسایل و دکوراسیون مدرن وجود ندارد. استفاده از وسایل و المان‌های سنتی و کلاسیک، می‌تواند باعث ایجاد فضایی شاعرانه و چشم‌نواز برای اعضای خانواده شود.

طراحی دکور آرایشگاه,طراحی سالن زیبایی,طراحی دکوراسیون سالن زیبایی,دکور آرایشگاه
  • 1398/10/2
  • 6826 نفر

اهمیت طراحی دکور آرایشگاه و سالن زیبایی

امروزه سالن‌های زیبایی واقع در کشور ایران ارائه دهنده یکی از ده‌ها خدمات مد و زیبایی محسوب می‌گردند. با وجود آنکه امروز سالن‌ها و آرایشگاه‌های کثیری با تفاوت‌های عمده در ایران واقع شده‌اند، ولی تنها موضوع مشترک آن‌ها طراحی و دکور آرایشگاه‌ها میباشد.
اطلاعات بیشتر
ترفند های طراحی دکوراسیون اتاق خواب,تزیین اتاق های کوچک,ابعاد مبلمان اتاق خواب
  • 1398/10/30
  • 7324 نفر

طراحی دکوراسیون اتاق خواب

راز داشتن یک خواب خوب هم در ساعات منظم خواب و هم در دکوراسیون اتاق خوابتان نهفته است. به عبارت دیگر، یک دکوراسیون خوب اتاق خواب در عین حال که یک عامل زیبایی خانه است، برای بهره بردن از یک خواب خوب هم لازم است.
اطلاعات بیشتر
طراحی دکوراسیون داخلی با چوب,مزایای استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی,کابینت چوبی کلاسیک,دکوراسیون چوبی اتاق خواب
  • 1398/10/30
  • 8153 نفر

طراحی دکوراسیون داخلی با چوب

طراحی داخلی با چوب یکی از ایده های بی نظیر در کوراسیون منزل می باشد. در واقع این سبک، زیبایی متفاوت از سنگ و چوب را در محیط منزل عرضه می کند. چوب از عناصر طبیعی است و بافت سبکی دارد. خنثی بودن رنگ چوب باعث شده که به راحتی با سایر دکوراسیون هماهنگ شود.
اطلاعات بیشتر
طراحی دکوراسیون اداری,دکوراسیون اداری,نورپردازی در دکوراسیون اداری
  • 1398/11/8
  • 5192 نفر

طراحی دکوراسیون اداری

دکوراسیون اداری و بهینه سازی دفتر کار باعث نظم و ساماندهی محیط می گردد و می توان از حداقل فضا بیشترین استفاده را برد.بازسازی و طراحی داخلی محیط اداری بعد از تعیین فعالیت ها و نوع فعالیت با ترسیم پلان آغاز میگردد که متناسب با زمینه کاری شرکت می توان به دو دسته پلان باز (open office) یا پلان بسته (سلولی ) تقسیم شود.
اطلاعات بیشتر