ام دی اف و های گلاس

تفاوت ام دی اف و های گلاس در چیست؟

  • 1400/7/3
  • 3434 نفر
تفاوت ام دی اف و های گلاس در نوع  ورق روکش هایشان است، روکش ام دی اف با مغزی ام دی اف و روکش ملامینه پوشانده می شود و رو کش های گلاس به غیر از روکش ملامینه با یک لایه پلکسی گلاس پوشانده می‌شود.

تفاوت ام دی اف و های گلاس در نوع  ورق روکش هایشان است، روکش ام دی اف با مغزی ام دی اف و روکش ملامینه پوشانده می شود و رو کش های گلاس نوعی ‌ام‌ دی‌ اف است، با این تفاوت که روکش آن این بار به غیر از ملامینه با یک لایه پلکسی گلاس پوشانده می‌شود.

 معرفی ام دی اف و های گلاس 

‌ام‌دی‌اف چیست؟

اساس ترکیبی ازMDF چوب و رزین است که تحت فشار و حرارت قرار گرفته و با افزایش استحکام، مقاومت در برابر آتش و نفوذ ناپذیری، خواص بهتری نسبت به چوب نرم خواهد داشت. و در اصطلاح به آن ام دی اف خام می گویند. ام دی اف خام را پس از تولید می توان روکش نمود.

که متداول ترین روکش ام دی اف روکش ملامینه است.     

‌ام‌دی‌اف یک ماده مرکب چوبی با جرم حجمی بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب ( به طور متوسط 750 کیلوگرم بر متر مکعب) محسوب می‌شود که از مواد مختلفی می‌تواند تهیه گردد.

همچنین قابلیت ماشین کاری بالایی نیز دارد که قبل از این تن ها چوب‌ های سخت قابلیت کارهای مکانیکی و ماشین کاری را دارا بودند. MDF‌ها به طور معمول دارای ضخامتی از ۳ تا ۴۰ میلیمتر می‌باشند.

در جهان بیشتر MDF ها بر پایه چوب و از چوب‌های نرم مثل درخت کاج تهیه می‌شوند.        

های گلاس چیست؟

های گلاس نوعی ‌ام‌دی‌اف است، یعنی مغزی ورق های گلاس از جنس ام دی اف است. با این تفاوت که روکش آن این بار به غیر از ملامینه با یک لایه پلکسی گلاس پوشانده می‌شود.

پلکسی گلاس نوعی پلاستیک می‌باشد که ظاهری بسیار شفاف و شبیه شیشه دارد. جنس پلکسی گلاس از نوعی پلی کربنات شفاف است؛ این ماده نسبت به شیشه سبک‌ تر و مقاوم‌ تر است.

تخته‌ های ‌های گلاس معمولا دارای یک رو می‌ باشند که توسط یک لایه سلفون محافظت شده و نمای طرف دیگر سفید ساده از ملامینه و یا کاغذ است.

روکش پلکس‌ گلس کشیده شده بر روی های گلاس، باعث می‌شود در طراحی کابینت، روکش کمی خشک و خشن باشد، خصوصا لبه‌ های کابینت، مقداری تیز است و به دلیل همین ویژگی، قابلیت انعطاف و برش‌ خوری کابینت های گلاس در مقایسه با کابینت ام‌دی‌اف به مراتب کمتر است.

 معایب کابینت‌ های ام دی اف و های گلاس را مورد بررسی قرار می دهیم:

کابینت های ام دی اف قیمت مناسب‌ تر و موارد استفاده بیشتری نسبت به های گلاس دارند، درحالی‌ که کابینت های گلاس امروزی‌ تر است و زیبایی بیشتری دارد.
کابینت های گلاس به دلیل مدرن‌ تر بودن، زیبایی، مقاومت و دوام از کابینت‌ های ام دی اف گران‌ تر است.

بزرگترین عیب کابینت های گلاس را می‌توان ضعیف بودن این متریال در مقابل خط و خش دانست.

معایب کابینت ام دی اف

1- در صورت خراشیدن رویه به علت نفوذ آب، به سرعت خراب می‌شود.

2- حساسیت به گرما و حرارت در بعضی مدل ها.

3- ورق های MDF بافت نرمی دارند که سهولت ابزار زدن آن ها هم به همین دلیل است. ولی همین مسأله باعث شده که مثلاً پیچ‌ ها با چند بار باز و بسته شدن هرز بشوند. برای جلوگیری از این مسأله باید به صورت متناوب جای آنهارا تغییر داد.

4- به دلیل وجود فرمالدئید برای سلامتی خطرناک هستند. البته فرمالدئید به اندازه‌ای نیست که باعت نگرانی زیاد شود اما بخار شدن فرمالدئید می‌تواند هوای خانه رو آلوده کنه و به‌ خصوص برای کودکان نیز مضره است.

5- کابینت‌های ام دی اف همان‌طور که گفته شد به خاطر پوشش ملامینه در برابر رطوبت مقاوم هستند.
6-  درصورت آسیب دیدن این پوشش و نفوذ آب به آن متورم شده و آسیب می‌بیند.
7- همچنین محل برش لبه‌ های ام دی اف با نوار پوشانده می‌شود که امکان نفوذ رطوبت از این محل نیز وجود دارد.

مهم‌ترین و چالش زا ترین بخش کابینت MDF در جذب رطوبت، بخش‌ های اطراف سینکِ ظرف‌شویی است.

مزایای کابینت ام دی اف 

1- قیمت کابینت ام دی اف نسبت به چوب و استیل مناسب است

2- وزن ، ضخامت و سایز قابل تولید

3- قابلیت ابزار خوری، ماشین‌کاری و سمباده زنی

4- سطح صاف و متراکم و مقاومت به فشرده شدن

5- قابلیت شکل‌پذیری و لبه‌های صاف

6- قابلیت انجام روسازی‌های مختلف مثل روکش‌های چوبی و…

7- زیبایی

8- قابلیت تمیز شدن بسیار راحت

معایب کابینت های گلاس

1- امکان آسیب دیدن از رطوبت

این یعنی اشکالات مربوط به رطوبت که در معایب کابینت ام دی اف گفته شد، در کابینت هایگلاس هم کم و بیش صدق می‌کند (البته کمی کمتر).

2- تیزی لبه‌ها

در طرح های حجمی و کنج‌ ها و گوشه‌ هایی که قطعات برش خورده های گلاس به هم متصل می‌شوند، تیزی قابل ملاحظه‌ ای به وجود می آید که می‌تواند آسیب‌ زننده باشد.

البته این اشکال در کابینت‌ های MDF هم به چشم می‌خورد که قابل رفع است.

اما به خاطر نوع متریال های گلاس، میزان تیزی در این نوع بیشتراست و نمی تونیم این محل رو سنباده بزنیم چون به نمای های گلاس ضربه میزند.

3- لک پذیری

هایگلاس در اثر تماس با هرعامل لک کننده مثل دست گذاشتن روی کابینت، لک رو به دلیل سطح براقش به خوبی نشان می دهد که این می‌تواند برای مصرف کننده به خصوص خانم‌ ها یک مقدار دردسر ساز باشد.

4- خش پذیری

تماس مداوم جسم های سخت یا حتی نیمه سخت با های گلاس می‌تواند روی لایه ی بیرونی آن اثر بگذارد و باعث ایجاد لک و خش بشود.

البته در اینجا کیفیت جنس متریال های گلاس و لایه ی بیرونی که روی ورق استفاده می‌شود اهمیت زیادی دارد.

هر چه جنس ورق «های گلاس» مرغوب‌تر، کیفیت و عمر مفید آن بیشتر اشت.

5- ورق یک طرفه

همانطور که در نکات بالا گفتیم، ورق‌ «های گلاس» معمولاً یک طرفه هستند (یعنی فقط از یک سمت لایه پلکسی گلاس ) و برای جاهایی که باید هر دو طرف کار ظاهر شکیل و زیبایی داشته باشند، باید از دو ورق استفاده کنید. این عمل (دوبل کردن قطعه) هزینه‌ و ضخامت کار را زیاد می‌کند.

مزایای کابینت‌های هایگلاس

1- زیبایی و درخشش خاص لایه ی بیرونی های گلاس

2- تنوع در طرح و رنگ لایه ی بیرونی های گلاس

3- قیمت نسبتاً اقتصادی (کمی گران‌ تر از ام دی اف)

نکات ضروری که درآخر باید بدانیم

درنهایت کیفیت تولید ورق های های گلاس کاملاً بستگی به کیفیت متریال خام و تکنولوژی و دقت در ساخت آن دارد و درواقع  نمی‌توان گفت ورق‌ های خارجی بهتر است یا ایرانی!
بهتر است ورق‌ های ساده از برند های معتبر و مطمئن انتخاب و تهیه شود. چون در ورق‌ های ساده عیب هایگلاس بیشتر به چشم می‌خورد.
و برای کنترل کیفیت ورق‌های های گلاس از نور چراغ‌ قوه استفاده شود.

در پایان بستگی به کاربردی که از کابینت انتظار دارید می تواند هریک از این متریال ها برای شما مناسب باشد و بهترین انتخاب شما باشد.

پس مهم است که بدانید در طراحی و مدل کابینت چه چیزی برایتان اهمیت دارد و با توجه به این مساله و دانستن مزایا و معایب هرکدام از این مدل ها، و مقایسه‌ ای واقعی بین آنها، انتخاب خود را انجام دهید.

کابینت هایگلاس,کابینت های گلاس ,کابینت آشپزخانه هایگلاس,کابینت هایگلاس آشپزخانه
  • 1398/8/29
  • 10942 نفر

کابینت هایگلاس آشپزخانه

در بین تمام کابینت های موجود، کابینت هایگلاس آشپزخانه علاوه بر لوکس و شیک بودن ، بدلیل خاصیت منعکس کننده وبراق بودن به نوعی منبع نور در آشپزخانه به شمار میرود. خاصیت بازتابی کابینت هایگلاس تاثیرزیادی بر زیبایی آشپزخانه ها‌ میگذارد.
اطلاعات بیشتر
کابینت روکش چوب,رنگ کاری روکش چوب,انواع روکش چوب کابینت,اجزای کابینت روکش چوب
  • 1398/9/27
  • 9308 نفر

کابینت روکش چوب چیست؟

کابینت یکی از فاکتورهای ضروری آشپزخانه میباشد که حضور آن باعث ایجاد نظم و ترتیب در فضای آشپزخانه میشود.کابینت روکش چوب یکی از بهترین کابینت های موجود در بازار است که به دلیل گران قیمت بودن کابینت های تمام چوب مورد استفاده قرار میگیرند و میتوانند جایگزین مناسبی برای کابینت های تمام چوب شوند.
اطلاعات بیشتر
کابینت ریلی,مزایای کابینت ریلی,خرید کابینت ریلی,انواع ریل های کابینت ریلی
  • 1398/10/2
  • 12288 نفر

کابینت ریلی چیست؟

کابینت ها از اجزای مهم محیط هایی نظیر آشپزخانه و یا حمام به شمار می روند. امروزه با توجه به اینکه فضای آشپزخانه ها به صورت اپن یا باز طراحی می شوند، کابینت ها می توانند در زیبایی این محیط نقش مهمی داشته باشند. کابینت های ریلی قفسه ها و کمدهایی هستند که برای نگهداری و جاسازی لوازم مورد نیاز بسیار کاربرد دارند.
اطلاعات بیشتر
کابینت رومی،,رنگ بندی کابینت رومی,نگهداری از کابینت رومی,عوامل موثر بر قیمت کابینت رومی
  • 1398/10/30
  • 13567 نفر

کابینت رومی چیست؟

کابینت های رومی دارای طراحی شیک و منحصر به فردی هستند و برای آشپزخانه با سبک دکوراسیون کلاسیک می توانند انتخاب ایده آل و مناسبی باشند. این مدل کابینت ها می توانند به فضای آشپزخانه شما روح و نشاط ببخشند و علاوه بر این فضای آشپزخانه با مدل کابینت رومی باشکوه و جذاب تر به نظر می رسد.
اطلاعات بیشتر