ام دی اف (MDF)

مزایا و معایب کابینت ام دی اف (MDF)

  • 1400/8/1
  • 3613 نفر
کابینت های ام دی اف مزایای زیادی دارند. قطعا وجود این مزایا درمحبوب شدن و پرکاربرد شدن این کابینت ها تاثیر زیادی دارد. البته این کابینت ها معایبی هم دارند که ندانستن این معایب میتواند باعث ضرر شما هم بشود.

کابینت های ام دی اف امروزه به علت قیمت مناسب و مقاوم بودن آن ها در برابر رطوبت، نسبت به «کابینت های چوبی» و «های گلاس» پرطرفدار تر هستند.

کابینت های ام دی اف (MDF) در کنار مزایایی که دارند یک سری معایبی هم دارند که این بخش رو مستقل به مزایا و معایب آن می پردازیم.

مزایای کابینت ام دی اف  (MDF)

1. تنوع طرح و رنگ بسیار زیاد

2. هزینه پایین

3. سطح صاف ومتراکم

4.دچار انحراف شکل نمی شوند

5. به راحتی تمیز می شوند

6. رفع آسیب‌پذیری در برابر آب

تنوع طرح و رنگ بسیار زیاد

با توجه به این که کابینت های MDF از ضایعات دور ریختنی چوب ساخته میشوند، به لحاظ تنوع رنگ و طرح انواع بسیار زیادی دارند که همین امر استفاده از آن ها را رایج تر و انتخاب کابینتی مناسب برای مشتری را راحت تر کرده است. کابینت های MDF اکثرا طرح چوب دارند و در ایران نیز طرح چوب این کابینت ها از محبوبیت بالایی برخوردار است.

سطح صاف و متراکم

کابینت های ام دی اف دارای سطح صاف و صیقلی هستن. یکی از دلایل زیبایی ظاهری این کابینت ها هم صاف بودن سطح اون هاست

هزینه پایین

یکی از برجسته ترین مزایای کابینت های MDF قیمت آن میباشد. از آنجایی که MDF از فیبرهای چوبی، موم و رزین ساخته شده است، ارزانتر از کابینت های تمام چوب، استیل زنگ نزن و دیگر جنس های کابینت هست.

بنابراین اگر میخواهید کابینت های آشپزخانه تان را با هزینه مناسبی نو نوار کنید، کابینت های MDF گزینه ایده آلی برای شما میباشند. در این بین حواستان باشد که قیمت کمتر این نوع کابینت ها دلیل بر نامرغوب آن ها نیست!

دچار انحراف شکل نمی شوند

برخلاف کابینت های چوبی، کابینت های MDF مستعد تاب برداشتن و انحراف نیستند. در کابینت هایی که تاب برمیدارند، در کابینت به خوبی بسته نمیشود، طبقه ها نامتقارن میشوند و حتی شاید ظاهری غیرجذاب و نامتقارن پیدا کنند.

اگر کابینت های چوبی در محیطِ بسیار مرطوب استفاده شوند، احتمال دارد که این مشکلات پیش بیاید. کابینت های MDF جایگزین ایده آلی برای آب و هوا و یا فضای بسیار مرطوب هستند؛ زیرا دیگر لزومی ندارد که نگران بدشکل شدن و یا آسیب دیدنِ ناشی از رطوبت باشید.

به راحتی تمیز می شوند

از آن جایی که سطح کابینت های MDF از لایه نازک وینیل تشکیل شده است، به راحتی تمیز میشوند. بیشتر لکه ها را میتوانید با اسفنج یا یک تکه پارچه نرم و آب پاک کنید. برای لکه های مقاومتر، میتوانید به اسفنج تان کمی شوینده خانگی غیرساینده اضافه کنید.

با وجود این، از به کار بردن شوینده های قوی که حاوی مواد نفتی، الکلی یا استون هستند، خودداری کنید؛ زیرا ممکن است به سطح کابینت آشپزخانه آسیب برسانند. پس از پاک کردن لکه، کابینت را با دستمال کاغذی خشک نمایید تا از آسیب های ناشی از رطوبت جلوگیری شود.

رفع آسیب‌پذیری در برابر آب

برای رفع آسیب‌پذیری کابینت ام‌دی‌اف در برابر آب، البته نکاتی نیز وجود دارد که می‌تواند از میزان آسیب وارده به کابینت پیشگیری کند. در اولین گام، لازم است از ریختن آب و شست‌وشوی کابینت‌ها اجتناب کنید.

کابینت زیر سینک ظرف‌شویی را حتما از جنس پی‌وی‌سی که متریالی کاملا مقاوم در برابر آب است انتخاب کنید. در صورتی که آب سهوا بر روی کابینت ریخت، آن را سریعا خشک کنید. از تجمع رطوبت و بخار ناشی از آشپزی در آشپزخانه اجتناب کنید.

کابینت‌های خود را به موقع تمیز کنید تا نیاز نباشد با استفاده از مواد شوینده‌ی قوی و رطوبت زیاد، کابینت‌ها را تمیز کنید.

معایب کابینت ام دی اف (MDF)

1.آسیب پذیری در برابر رطوبت

2.  شل شدن مهره ها

3. عدم مقاومت در برابر حرارت

4.  غیرقابل بازیافت به طبیعت 

5. تحمل کم در برابر وزن

6. آسیب پذیری در مقابل مواد شوینده و اسیدی

آسیب پذیری در برابر رطوبت

ام‌دی‌اف از خرده‌های چوب تشکیل شده است و این مواد در صورتی که با آب برخورد داشته باشند، دچار پوسیدگی و بادکردگی می‌شوند و شکل و فرم اولیه خود را از دست می‌دهند.

اگر چه روکشی که بر روی ام‌دی‌اف خام کشیده می‌شود، در برابر نفوذ آب، مقاومت نسبی دارد، اما آب می‌تواند از میان درزها و مناطقی که دارای خط و خش هستند به داخل ام‌دی‌اف نفوذ کند و آن را دچار آسیب کند.

بنابراین اگر به دنبال یک کابینت مقاوم در برابر آب هستید و یا در مناطق مرطوب زندگی می‌کنید، کابینت ام‌دی‌اف، گزینه‌ی مناسبی برای شما نخواهد بود!

اتصالات کابینت‌ها را به شکل مناسب نصب کنید. در اطراف سینک ظرف‌شویی و مناطقی که ممکن است در برابر نفوذ آب قرار بگیرد را با چسب آکورایوم کامل پوشش دهید.

 شل شدن مهره ها

مغزی ام دی اف از متریال فشرده ای هست که با وجود استحکام خوبی که دارد اما به صورت نقطه ای و در طول زمان می تواند انعطاف پذیر باشد. و اشکال اینجاست که به مرور زمان، ابزارها و مهره هایی که در ساخت کابینت و کمدهای ام دی اف استفاده شده اند، می توانند شل بشوند. 

یعنی اتصالاتی که کابینت‌های ام‌دی‌اف را به یکدیگر متصل کرده است خصوصا در قسمت درها، به مرور زمان و در اثر استفاده‌ی مدوام، ممکن است استقامت خود را از دست بدهد.

البته این موضوع، به نوع اتصالات و کیفیت ام‌دی‌اف بکار رفته در کابینت نیز بستگی دارد.

با این وجود به دلیل آن که ام‌دی‌اف از خرده‌ها و ضایعات چوب طبیعی تشکیل شده است، این اتصالات بر اساس استفاده‌ی ناملایم، نامناسب و طولانی‌ مدت ممکن است شُل شوند و در‌های کابینت اصطلاحا لنگر بیندازد که در این موقع، نیاز است با کابینت‌ساز خود تماس بگیرید و از او بخواهید برای تعمیرات کابینت‌های شما اقدام کند.

عدم مقاومت در برابر حرارت

کابینت ام‌دی‌اف، مقدار خاصی از حرارت و گرما را می‌تواند تاب بیاورد و اگر در برابر مقدار بیشتری از حرارت قرار بگیرد، ممکن است دچار تغییر رنگ و یا پوسته‌ پوسته شدن قرار بگیرد.

البته این مشکل بیشتر در رنگ‌های روشن کابینت ام‌دی‌اف، مانند کابینت ام‌دی‌اف سفید رنگ دیده می‌شود و رنگ‌های تیره، معمولا تیرگی ناشی از حرارت را نشان نمی‌دهند.

 غیرقابل بازیافت به طبیعت 

در حال حاضر، کابینت ساخته شده از ام‌دی‌اف به دلیل مواد شیمیایی بکار رفته در پروسه تولید و ساخت آن، قابل بازیافت مجددا به طبیعت نیست! مگر آنکه در آینده، روشی مطمئن برای بازیافت آن پیدا شود.

تحمل کم در برابر وزن

انعطاف‌پذیری بالای کابینت ام‌دی‌اف باعث می‌شود که این متریال به راحتی برش خورده و ساخته شود و این حسن بزرگی است که باعث می‌شود کابینت ام‌دی‌اف، پروسه‌ی تولید و ساخت نسبتا آسانی داشته باشد. در مقابل، همین انعطاف‌پذیری بالا، ام‌دی‌اف را در برابر فشار و وزن سنگین اشیاء آسیب‌پذیر می‌کند.

آسیب پذیری در مقابل مواد شوینده و اسیدی

از دیگر معایب کابینت ام‌دی‌اف این است که برای شست‌وشو و تمیزکاری آن‌ها، نمی‌توانید از مواد شوینده‌ی شیمیایی و اسیدی قوی استفاده کنید، زیرا این‌ مواد به رنگ کابینت‌ها آسیب می‌رسانند.

همچنین خود روکش لمینت کابینت در برابر سایش مواد خشن و خط و خش نیز آسیب‌پذیر بوده و باید مراقب باشید که اشیاء نوک‌ تیز و خشن را بر روی آن کشیده نشود؛ خصوصا انواع براق کابینت ام‌دی‌اف، به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

البته میزان حساسیت کابینت ام‌دی‌اف، اصلا به اندازه‌ی کابینت هایگلاس نیست.

نکات آخر

 درصورتی که از کابینت ام دی اف (MDF) استفاده می کنید بهتر است در نگهداری آن توجه داشتید باشید که  باید آب و رطوبت از لبه های کابینت، محل درزها، لبه های کشوها، بالای درب ها و دور سینک و غیره به صورت مرتب و در کمترین فاصله زمانی ممکن پاک شود تا آب به داخل نفوذ نکند.

در صورتی که از این نوع کابینت ها استفاده می نمایید، این کابینت ها می توانند تا بیست سال هم کار کنند.انتخاب کابینت ام دی اف چیزی نیست که بعدها شما را پیشمان کند.

کابینت هایگلاس,کابینت های گلاس ,کابینت آشپزخانه هایگلاس,کابینت هایگلاس آشپزخانه
  • 1398/8/29
  • 10944 نفر

کابینت هایگلاس آشپزخانه

در بین تمام کابینت های موجود، کابینت هایگلاس آشپزخانه علاوه بر لوکس و شیک بودن ، بدلیل خاصیت منعکس کننده وبراق بودن به نوعی منبع نور در آشپزخانه به شمار میرود. خاصیت بازتابی کابینت هایگلاس تاثیرزیادی بر زیبایی آشپزخانه ها‌ میگذارد.
اطلاعات بیشتر
کابینت روکش چوب,رنگ کاری روکش چوب,انواع روکش چوب کابینت,اجزای کابینت روکش چوب
  • 1398/9/27
  • 9308 نفر

کابینت روکش چوب چیست؟

کابینت یکی از فاکتورهای ضروری آشپزخانه میباشد که حضور آن باعث ایجاد نظم و ترتیب در فضای آشپزخانه میشود.کابینت روکش چوب یکی از بهترین کابینت های موجود در بازار است که به دلیل گران قیمت بودن کابینت های تمام چوب مورد استفاده قرار میگیرند و میتوانند جایگزین مناسبی برای کابینت های تمام چوب شوند.
اطلاعات بیشتر
کابینت ریلی,مزایای کابینت ریلی,خرید کابینت ریلی,انواع ریل های کابینت ریلی
  • 1398/10/2
  • 12290 نفر

کابینت ریلی چیست؟

کابینت ها از اجزای مهم محیط هایی نظیر آشپزخانه و یا حمام به شمار می روند. امروزه با توجه به اینکه فضای آشپزخانه ها به صورت اپن یا باز طراحی می شوند، کابینت ها می توانند در زیبایی این محیط نقش مهمی داشته باشند. کابینت های ریلی قفسه ها و کمدهایی هستند که برای نگهداری و جاسازی لوازم مورد نیاز بسیار کاربرد دارند.
اطلاعات بیشتر
کابینت رومی،,رنگ بندی کابینت رومی,نگهداری از کابینت رومی,عوامل موثر بر قیمت کابینت رومی
  • 1398/10/30
  • 13571 نفر

کابینت رومی چیست؟

کابینت های رومی دارای طراحی شیک و منحصر به فردی هستند و برای آشپزخانه با سبک دکوراسیون کلاسیک می توانند انتخاب ایده آل و مناسبی باشند. این مدل کابینت ها می توانند به فضای آشپزخانه شما روح و نشاط ببخشند و علاوه بر این فضای آشپزخانه با مدل کابینت رومی باشکوه و جذاب تر به نظر می رسد.
اطلاعات بیشتر