روکش چوبی

کابینت روکش چوبی چیست؟

  • 1400/8/15
  • 3414 نفر
روکش چوبی طبیعی یکی از بهترین مدل های کابینت آشپزخانه است که از نظر زیبایی دست کمی از کابینت تمام چوب ندارد. دلیل استفاده از روکش چوبی تنها کاهش هزینه تمام شده کابینت نیست بلکه دلایل دیگری هم وجود دارد........

کابینت روکش چوبی معمولاً در ساخت انواع مختلف کابینت های مدرن و کلاسیک و حتی کابینت نئوکلاسیک استفاده می شود. استفاده از روکش چوبی به زیبایی کار می افزاید اما بدلیل ضخامت کم و بافت آسیب پذیری که در برابر حرارت، آب و مواد شیمیایی دارند در هر محیطی نمی توان از آنها استفاده کرد.

برای رفع این مشکل استفاده از انواع رنگ های ضد آب و ضد اشعه UV بهترین گزینه خواهد بود. رنگ آمیزی کابینت روکش چوب علاوه بر ایجاد شفافیت و زیبایی بصری، طول عمر کابینت را بطور قابل توجهی افزایش می دهد.

کابینت روکش چوبی از ترکیب ورق ام دی اف خام و یک لایه روکش چوب طبیعی ساخته شده است. 

و همانطور که گفتیم، کابینت روکش چوبی نیز می تواند انتخاب مناسبی برای آشپزخانه باشد. روکش چوب لایه های نازکی از چوب طبیعی است که توسط تکنیک های ویژه بر روی سطح کابینت از جنس MDF پرس و چسبانده می شود.

ضخامت استاندارد روکش چوبی 7 میلیمتر می باشد. روکش چوب های بلوط، گردو، ملچ، زیتون و … از جمله رایج ترین روکش ها هستند.

کابینت روکش چوبی به محیط آشپزخانه می تواند زیبایی  خاصی بدهد.

طبع روکش چوبی در مقایسه با روکش های مصنوعی از جمله لمینیت بسیار گرم می باشد. این موضوع به هنگام تماس دست با کابینت کاملاً حس می گردد. این کابینت ها برای اشخاصی که دوستدار محیط زیست هستند، انتخاب مناسبی است.

از آنجایی که متریال طبیعی می باشد، قابلیت بازگشت به محیط زیست را دارد. اگر علاقمند به کابینت تمام چوب هستید، اما بودجه کمتری در نظر دارید، ترکیب کابینت روکش چوب و هایگلاس را پیشنهاد می نماییم.

تفاوت روکش چوبی و روکش فرآوری شده

مهمترین تفاوت این نوع روکش ها این است که :

روکش چوبی طبیعی ارزان قیمت تر است و رگه های چوب بصورت نامنظم بوده و در کل بافت نامنظم تری دارد به همین دلیل پروسه رنگ کاری پیچیده تری دارند و نیاز به مهارت و زمان بیشتر برای زیرسازی حرفه ای و پاشیدن رنگ خواهند داشت.

اما روکش های فرآوری شده کاملا شبیه به روکش چوب طبیعی هستند و فقط بافت یکنواخت تری دارند و بعد از رنگ کاری جلوه بهتری پیدا خواهند کرد به همین دلیل قیمت روکش های فرآوری شده کمی بالاتر از روکش های طبیعی است.

تفاوت کابینت چوبی و روکش چوبی

آخرین و مهم ترین فرق کابینت چوبی و روکشی در اختلاف قیمتی است که بین آنها وجود دارد. قیمت کابینت روکش چوبی بدلیل اینکه مقدار چوب کمتری در آن بکار می رود پایین تر از کابینت آشپزخانه تمام چوب است.

  • هرچه ضخامت روکش چوب مصرفی بیشتر باشد قیمت آن بیشتر خواهد بود.
  • با افزایش ضخامت روکش شاهد طول عمر و استحکام بیشتر کابینت خواهیم بود.
  • روکش به تنهایی دوام چندانی ندارد و بهتر است حتما یک یا چند لایه رنگ مخصوص روی آن را پوشش دهد.
     

مزایای روکش چوبی

بزرگترین مزیت کابینت با روکش چوبی ، طبیعی بودن و همچنین زیبایی و اصالت آن است. مزیت دیگر این مدل کابینت این است که از نظر انتخاب رنگ و نوع روکش و طرح کابینت مطابق سلیقه مشتری ساخته می شوند و در زمره کابینت های سفارشی دسته بندی می شوند. همچنین این کابینت ها حال و هوایی تمام چوب دارند با این تفاوت که قیمت مناسب تری نسبت به کابینت های کلاسیک تمام چوب دارند.

در نتیجه ..........

1. روکش چوب به دلیل داشتن ظاهر چوب طبیعی، جلوه زیبایی دارد.

2. رنگ کردن کابینت روکش چوب به رنگ دلخواه امکان پذیر می باشد.

3. کابینت روکش چوب قیمت پایین تری در مقایسه با تمام چوب دارد.

4- یا توجه به نحوه برش، نقوش چوب طبیعی با بافت متفاوتی حاصل می شود.

معایب روکش چوبی

مهم ترین عیب کابینت با روکش چوب طبیعی این است که در صورت آسیب دیدن رنگ و روکش چوب در اثر برخورد با اشیاء تیز و جذب رطوبت ممکن است روکش از سطح کابینت جدا شود و یا قسمت آسیب دیده متورم شود. همچنین در صورت استفاده از رنگ های بی کیفیت در تولید این سبک از کابینت آشپزخانه، امکان تغییر رنگ و کدر شدن در اثر تابش مستقیم نور خورشید وجود دارد.

در نتیجه.........

1- در صورتی که برای طولانی مدت در تماس مستقیم با آب باشد، صدمه می بیند.

2- نصب ورقه های روکش چوب نیاز به متخصصین کارآمد دارد. نکته ضروری این است که روکش های چوبی باید 3 تا 5 روز در دمای محیط قرار گرفته و سپس نصب گردند.

3- از آنجایی که روکش چوب تنها لایه نازکی از چوب است؛ نیاز به نگهداری بالا دارند تا خط و خش روی آنها نیفتد. توصیه می شود که از روغن چوب برای نگهداری آن استفاده شود.

4- همانطور که گفته شد روکش چوب بر روی MDF و یا پلای وود قرار می گیرد که میزان انبساط و انقباض شان در مقایسه با روکش چوب متفاوت است.

5- روکش چوب در معرض تغییرات هوا منبسط و منقبض می گردد، در حالیکه این حالت برای MDF که کاور شده است، رخ نمی دهد. در نتیجه ممکن است روکش چوب دچار ترک گردد.

از دیگر معایب کابینت های روکش چوب می توان به مقاومت پایین در برابر حرارت بالا اشاره کرد.

کابینت روکشی به دو سبک

1. مدرن

2. کلاسیک

کابینت روکشی دقیقاً مثل کابینت ام دی اف است با این تفاوت که بجای ام دی اف رنگی از ترکیب ام دی اف خام و روکش چوب طبیعی و یک لایه رنگ تشکیل شده است.

به این سبک از کابینت ها کابینت فلت یا صاف هم گفته می شود که بر اساس سبک مدرن طراحی می شوند.

مدل دیگری هم از کابینت های روکشی با درب های برجسته اما ساده ساده و بدون سرستون های منبت کاری شده چوبی وجود دارد که ارتباط نزدیکی با طراحی به سبک کلاسیک دارد و قیمت پایین تری نسبت به کابینت های تمام چوب دارد.

بنابر این می توان نتیجه گرفت کابینت های روکشی در دو سبک مدرن و کلاسیک قابلیت اجرایی دارند.

روند تولید روکش چوبی

بعد از تولید روکش چوبی با استفاده از دستگاه پرس و چسب چوب این روکش ها روی ورق های ام دی اف چسبانده می شود و در نهایت با استفاده از این ورق های ام دی اف روکش شده کابینت روکش چوب ساخته می شود.

نکات آخر

همان طور که در نکات بالاتر برایتان توضیح دادیم در طراحی و تولید کابینت آشپزخانه همیشه راهکارهایی برای کاهش قیمت تمام شده وجود دارد که در عین حفظ کیفیت هزینه کابینت مقرون به صرفه تر باشد.

یکی از این راه ها استفاده از کابینت روکش چوبی است که به دلیل مزیت های زیادی که دارد خیلی سریع به یکی از سبک های موفق و جذاب تبدیل شده است .

قیمت مناسب تر نسبت به کابینت کلاسیک مهم ترین ویژگی کابینت های روکشی است.

کابینت هایگلاس,کابینت های گلاس ,کابینت آشپزخانه هایگلاس,کابینت هایگلاس آشپزخانه
  • 1398/8/29
  • 10943 نفر

کابینت هایگلاس آشپزخانه

در بین تمام کابینت های موجود، کابینت هایگلاس آشپزخانه علاوه بر لوکس و شیک بودن ، بدلیل خاصیت منعکس کننده وبراق بودن به نوعی منبع نور در آشپزخانه به شمار میرود. خاصیت بازتابی کابینت هایگلاس تاثیرزیادی بر زیبایی آشپزخانه ها‌ میگذارد.
اطلاعات بیشتر
کابینت روکش چوب,رنگ کاری روکش چوب,انواع روکش چوب کابینت,اجزای کابینت روکش چوب
  • 1398/9/27
  • 9308 نفر

کابینت روکش چوب چیست؟

کابینت یکی از فاکتورهای ضروری آشپزخانه میباشد که حضور آن باعث ایجاد نظم و ترتیب در فضای آشپزخانه میشود.کابینت روکش چوب یکی از بهترین کابینت های موجود در بازار است که به دلیل گران قیمت بودن کابینت های تمام چوب مورد استفاده قرار میگیرند و میتوانند جایگزین مناسبی برای کابینت های تمام چوب شوند.
اطلاعات بیشتر
کابینت ریلی,مزایای کابینت ریلی,خرید کابینت ریلی,انواع ریل های کابینت ریلی
  • 1398/10/2
  • 12290 نفر

کابینت ریلی چیست؟

کابینت ها از اجزای مهم محیط هایی نظیر آشپزخانه و یا حمام به شمار می روند. امروزه با توجه به اینکه فضای آشپزخانه ها به صورت اپن یا باز طراحی می شوند، کابینت ها می توانند در زیبایی این محیط نقش مهمی داشته باشند. کابینت های ریلی قفسه ها و کمدهایی هستند که برای نگهداری و جاسازی لوازم مورد نیاز بسیار کاربرد دارند.
اطلاعات بیشتر
کابینت رومی،,رنگ بندی کابینت رومی,نگهداری از کابینت رومی,عوامل موثر بر قیمت کابینت رومی
  • 1398/10/30
  • 13571 نفر

کابینت رومی چیست؟

کابینت های رومی دارای طراحی شیک و منحصر به فردی هستند و برای آشپزخانه با سبک دکوراسیون کلاسیک می توانند انتخاب ایده آل و مناسبی باشند. این مدل کابینت ها می توانند به فضای آشپزخانه شما روح و نشاط ببخشند و علاوه بر این فضای آشپزخانه با مدل کابینت رومی باشکوه و جذاب تر به نظر می رسد.
اطلاعات بیشتر