- 1397/8/12
- 30773 نفر
طراحی و تزئین ویترین مغازه
- 1397/10/11
- 37698 نفر
اولین چیزی که مشتریان از کسب و کار شما درک می کنند طراحی و جلوه ی ویترین مغازه شما می باشد.
مهمترین عنصر برقراری رابطه بین مخاطبان و معماری ساختمان، مربوط به نمای بنا می باشد که نظر بیینده را به خود جلب می کند. برقراری این ارتباط وابسته به نوع بنا و کاربری آن (مسکونی، تجاری، اداری، فرهنگی، تفریحی و ...) متفاوت است. حال قصد داریم به بررسی مختصری از ویترین مغازه ها اشاره کنیم که چطور بر پیشرفت و جلب مشتری بیشتر تاثیر می گذارد. اولین چیزی که مشتریان از کسب و کار شما درک می کنند طراحی و جلوه ی ویترین مغازه شما می باشد. چرا که به عنوان یک معرف اولیه از محصولات عمل می کند و باید طوری طراحی شود که موجب مکث و توقف رهگذران شود. در این راستا امروزه فروشگاه های بزرگ برای داشتن ویترین جذاب تر با هم به رقابت می پردازند و برای موفقیت بیشتر از ابتکار و خلاقیت بهره می گیرند
تزئین و طراحی ویترین مغازه
برای انتخاب و طراحی ویترین مغازه حتما به نکاتی که در زیر به آن اشاره میشوند توجه نمایید:
ارتفاع مناسب ویترین مغازه
محصولات در ویترین مغازه باید در ارتفاع مناسبی قرار بگیرند تا با دید مستقیم رهگذران هم سطح باشند با این کار محصولات خود را راحت تر در معرض دید مشتریان قرار می دهید. برای اطمینان از این مورد بهتر است خود را همانند یک رهگذر فرض کرده و از جلوی مغازه خود رد شوید. جالب است بدانید که چشم انسان به صورت طبیعی به آیتم هایی توجه می کند که در خط دید مستقیم او قرار می گیرند، طوری که نیاز به بالا یا پایین کردن چشم ها نیست. شاید این موضوع بنظرتان ساده بیاید اما بسیاری از فروشگاه ها و مغازه ها همین یک عامل ساده را نادیده گرفته و محصولات خود را بروی زمین و در ارتفاع پایین ویترین قرار می دهند.
مفهوم ویترین مغازه
یکی از نکات مهم طراحی،” مفهوم” است، ویترین یک مغازه باید به شکلی گویا و قابل فهم، مفهوم و شعار اصلی فروشگاه را به نمایش بگذارد، برای نشان دادن این مفهوم و هدف اصلی همیشه نیازی نیست به طور مستقیم، محصول مورد نظر را در ویترین مغازه قرار دهیم، گاهی با اشکال مترادف و مشابه محصول نیز می توان به شکلی زیرکانه به معرفی و تبلیغ پرداخت.
برای مثال اگر می خواهید ویترین مغازه ی شما معرف فروشگاه لباس بانوان باشد، با ایجاد اشکال منحنی و ظریف و استفاده از رنگ های روشن و ملایم به طراحی ویترین بپردازید، در این صورت، ظرافت را با کمک اشکال هندسی به شیوه ای غیر مستقیم نمایش داده اید.
دید مناسب داخل مغازه از ویترین
یکی دیگر از نکات مهم طراحی ویترین فروشگاه، دید مناسب به فضای داخلی مغازه است، همان طور که در طراحی فروشگاه برند های معروف مشاهده کرده اید در برخی از این طراحی ها ویترین، ساده و تمام شیشه کار شده و از استند های کوتاه برای قرارگیری پوستر استفاده شده است. طراحی ویترین می بایست فضای داخلی را تا حدی به نمایش بگذارد و تمام سطح خارجی فروشگاه پوشیده از طرح ها و مانکن های مختلف نشود.
دکوراسیون ویترین مغازه بوتیک زنانه
فروشگاه پوشاک زنانه شامل انواع لباس ها، مانتو، شال و روسری می باشد که گاه به صورت مجزا و یا در کنار هم به فروش می رسند. برای طراحی دکوراسیون اینگونه مغازه ها بهتر است به این نکته توجه نمایید که دکوراسیون باید به گونه ایی باشد که انواع پوشاک نمایش خوبی داشته باشند و به راحتی طرح و مدل آنها قابل رویت باشد و همچنین فضای دسترسی مشتری نیز فراهم آمده باشد تا موجب رضایت مشتری و همچنین خرید مناسب وی شود.
دکوراسیون ویترین مغازه بوتیک مردانه
در اغلب بوتیک های مردانه علاوه بر انواع لباس، کفش و سایر ملزومات مورد نیاز آقایان نیز به فروش می رسد، بر همین اساس لازم است برای انتخاب دکوراسیون داخلی مغازه دقت زیادی شود و فضایی را ایجاد نمایید که از هر لحاظ مناسب و ایده آل باشد.
منحصر به فرد بودن ویترین مغازه
منحصر به فرد باشید و توجه ها را به خود جلب کنید. اگر همه در طراحی ویترین شان از روبان استفاده می کنند شما از بادکنک استفاده کنید یا هر چیز متفاوت دیگری. این مسئله به ویژه در بین هم صنفانی که در یک محدوده فعالیت می کنند بسیار حائز اهمیت است.
به روز بودن ویترین مغازه
به روز بودن ویترین یک فروشگاه و هماهنگ بودن با سن و سال مشتریان به طبع نقش مهمی در موفقیت و افزایش راندمان فروش خواهد داشت. بهترین توصیه برای به روز کردن ویترین این است که با داشتن یک ویترین خلوت شما می توانید با ورود اجناس جدیدتر به فروشگاه و مغازه به راحتی جدیدها را با قدیمی ها جابه جا کنید.
ایده های هوشمندانه مدل ویترین مغازه برای جذب مشتری بیشتر
اهمیت مدل ویترین مغازه بر همگان آشکار است ، شاید فکر کنید که اجرای یک ویترین شیک و زیبا کاری سخت باشد اما اینطور نیست و دقیقا عکس این مورد درست است، یعنی ایجاد یک ویترین جذاب و زیبا ساده تر از آن چیزیست که فکر می کنید. تمام چیزی که نیاز دارید مقداری خلاقیت، رنگ های جذاب و مقداری لوازم جالب توجه است که نگاه ها را سریعا به سمت ویترین مغازه جذب کند.
اولین چیزی که باید مشخص کنید، هدف اصلی از طراحی و تزیین ویترین مغازه است، در این مورد معمولا با دو انتخاب روبرو می شوید: انتخاب اول اینکه محصولات در مرکز اصلی توجه باشند و انواع کالاها در ویترین به نمایش گذاشته می شوند یا انتخاب دوم که ویترین با آیتم های اندک تزیین می شود طوریکه خود مغازه و دکوراسیون داخلی آن در دید و توجه قرار بگیرد. توجه داشته باشید که مدل ویترین مغازه باید همانند یک تیزر یا پیش نمایش کوتاه از یک فیلم یا سریال تلویزیونی باشد، ویترین باید به این سوال مشتری ها جواب مشخصی بدهد: “آیا واقعا ارزش دارد سری به آن مغازه بزنم یا نه؟”..
همانطور که در بالا گفتم در زمینه تزیین ویترین مغازه دو انتخاب پیش رو داریم، قرار دادن کالاهای اصلی و مهم در ویترین، یا خلوت گذاشتن ویترین با نوعی طراحی خاص طوریکه فقط هدف اصلی مغازه برای بیننده مشخص شود. مغازه های جواهر فروشی، الکتریکی، گلفروشی و اغذیه فروشی اغلب ویترین خود را به صورت اول طراحی و تزیین می کنند. این مغازه ها فقط محصولات و کالاهای خود را کنار هم می چینند و در حقیقت همین هم کافی است. مثلا مشتری ها با یک نگاه به مواد خوراکی پشت ویترین متوجه تازگی آن شده و وارد مغازه می شوند.
مدل ویترین مغازه دوم بیشتر برای فروشگاه های لباس و اسباب و لوازم منزل مانند مبل فروشی و فرش فروشی بکار می رود. این مغازه ها بیشتر بروی ظاهر و تصویر خود مغازه تمرکز می کنند. در ویترین این مغازه ها فقط بروی هویت و برند محصولات تمرکز می شود. طوریکه لوازم داخل ویترین به طور خلاصه آنچیزی را که انتظار دارید در داخل مغازه مشاهده کنید بنمایش می گذارند. البته همانطور که فکر می کنید به طور قطع یک راه سومی هم وجود دارد و آن ترکیب هر دو سبک طراحی مدل ویترین مغازه است. این کار خصوصا برای اینکه فروش یک محصول بخصوص بالا رود، بسیار خوب جواب می دهد. اما در انجام این کار باید اهداف خود را کاملا مشخص و روشن کنید اگر خودتان قصد تزیین مدل ویترین مغازه را دارید بهتر است قبل از شروع به کار طرح مورد نظر خود را با جزئیات کامل رسم کرده و نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنید اگر هم قصد استخدام یک طراح را دارید با تهیه یک نقشه می توانید هرآنچه را که در ذهنتان دارید به او منتقل کنید.
ویترین جذاب و شیک مغازه برای جذب مشتری
ویترین مغازه را بایستی به تناسب مشتری و خریدار طراحی کرد . در این شکی نیست که شما هم این را می دانید ولی هماهنگی رنگ و چیدن اجناس کاری است که باید اهل ذوق و صاحب تخصص ها انجام دهند.
برای طراحی ویترین، پای بند مد و استایل همگانی نباشید، سعی کنید بین مغازه های اطراف دیده شوید. گاهی یک رویه و سبک خاص برای طراحی ویترین بین مغازه داران مد می شود و باعث می شود تقریبا تمامی مغازه های یک راسته از خیابان دکور و ویترینی مشابه داشته باشند و این اصلا خوب نیست علی الخصوص اگر شما دارای یک مغازه کوچک هستید و مطمئن باشید مغازه شما بین سایرdن گم می شود، پس منحصر به فرد باشید و توجه ها را به خود جلب کنید.
خوانایی و شفافیت در ویترین مغازه
همان طور که گفتیم ویترین مغازه ها پل ارتباطی مشتریان مغازه شما است و هر چه این پل ارتباطی خوانا تر، شفاف تر و با مبانی زیبایی شناسانه همخوانی داشته باشد، تاثیر مثبت تری را روی مشتریان شما خواهد گذاشت، بهتر است ویترین مغازه تان پیغامی صاف و شفاف را برساند، داشتن ویترینی زیبا و در عین حال کاربردی کار سختی نیست.
رنگ و نور در ویترین مغازه
حالا که صحبت از رنگ و نور در طراحی دکوراسیون ویترین مغازه شد، شاید بد نباشد کمی این موضوع را باز تر کنیم. استفاده از رنگ بندی مناسب و دکوراسیونی حرفه ای و نور پردازی مناسب افراد بیشتری را به سمت ویترین مغازه شما جلب می کند. به این موضوع دقت لازم را داشته باشید که هر چقدر هم که کالای شما لوکس باشد اما اگر رنگ بندی محیط شما و نور دهی آن مناسب نباشد شاید نتواند آن چنان که شما می خواهید جلوه و نمای لازم را به مشتری ارائه کند.
هنرهای مفهومی در ویترین مغازه
استفاده از هنرهای مفهومی هم می توان به متفاوت شدن طراحی ویترین مغازه شما کمک کند. فقط باید برای ارائه مفهوم آن چه که در مغازه دارید راه جدید تری را برگزینید. برای این کار بهتر است به گروه های متخصص طراحی ویترین و غرفه های نمایشگاهی مراجعه کنید.
تفاوت طراحی ویترین مغازه و طراحی دکوراسیون داخلی منزل
در طراحی داخلی آن هم برای یک مغازه شاید ریزه کاری هایی که برای طراحی دکوراسیون منزل داشتیم را نداشته باشیم اما خوب قطعا با مسائل دیگری سر و کار داریم. باید بدانید که در یک محیط تجاری مانند مغازه به دلیل اینکه طیف مراجعه کنند گان بسیار وسیع است و ممکن است از هر سلیقه و هر طبقه اجتماعی به آنجا مراجعه شود پس باید در نوع طرحی که استفاده می شود دقت لازم را به عمل اورد تا در نهایت موجب رضایت عمومی مراجعه کنندگان قرار گیرد. در یک منزل چون قرار است فقط طرح به تایید صاحب و مالک ملک برسد کار، زیاد دشوار نیست اما اینجاست که یک طراح حرفه ای باید خودش را به کارفرمایش ثابت کند و با ارائه طرحی خاص و بی نظیر رضایت خاطر عمومی بازدید کنندگان را به همراه داشته باشد.
استفاده از جنس های مغازه در ابعاد بزرگ تر برای طراحی ویترین
برای این که مشریان تان بتوانند ارتباط راحت تری را با مغازه شما پیدا کنند می توانید از خود جنس های مغازه در ابعاد بزرگ تر استفاده کنید.
ویترین مغازه، بهترین پیام رسان شما
ویترین مغازه شما می تواند پیغامی را به مخاطبان شما منتقل کند که برای آنها هم مهم است و هم تاثیر گذار. مثلا فروشندگان یک مغازه کفش فروشی تصمیم گرفتند با ساختن یک درخت کریسمس آمدن سال نو را تبریک بگویند، خیلی هم ساده و تاثیر گذار، با این کار هم ویترین مغازه شان را به زیبایی تزیین کرده اند و هم مشتریانشان را راضی نگهداشتند.
با ویترین مغازه ها مشتریانتان را کنجکاو کنید
این که حس کنجکاوی مشتریانتان را غلغلک دهید هم می تواند راهی باشد برای طراحی ویترین مغازه تان. کتاب هایی که نصفه و نیمه از شیشه یک مغازه کتاب فرشی برون زده است افراد را جذب می کند تا به داخل مغازه بیایند تا ببینند این اثر هنری از داخل چگونه است.
تلفیق دو هنر در طراحی ویترین مغازه
برای طراحی ویترین مغازه ها می توانید دو هنر را با هم ترکیب کنید تا به نتیجه بهتری برسید، مثلا هنر نقاشی و هنر طراحی دکوراسیون .
تکرار المان در طراحی دکوراسیون داخلی مغازه
تکرار یک المان در طراحی ویترین یک مغازه هم می تواند راهگشا باشد به شرطی که این تکرار ازار دهنده نباشد، این تکرار ها می توانند محتوایی متفاوت داشته باشند،