تفاوت ام دی اف با هایگلاس,تفاوت ام دی اف و لترون,تفاوت ام دی اف و کابینت فلزی

مقایسه ام دی اف با لترون و سایر کابینت های فلزی،های گلاس

  • 1397/9/18
  • 10838 نفر
MDF بدلیل ساختار یکنواخت همگنی که دارد به راحتی ابزار کاری شده و تهیه پروفیل و برش کاری براحتی و بدون اتلاف و خرابی امکان پذیر است.

ام دی اف چیست؟ کاربرد و تفاوت آن با هایگلاس

 ( اولین کارخانه ‌ام‌دی‌اف ) تخته فیبر با دانسیته متوسط در سال 1965 در شهر دپوزیت ایالت نیویورک ساخته شد که محصول خود را با نام تجاری (بارابورد) به بازار عرضه کرد. بعد از آن به دلیل تحولی که این صنعت در استفاده از ضایعات چوبی ایجاد کرد بسیار گسترش یافت. به طوری که امروزه حتی بازار سایر اوراق فشرده چوبی نظیر تخته خرده چوب و… را تحت تاثیر قرار داده است.
‌ام‌دی‌اف چیست؟
‌ام‌دی‌اف یک ماده مرکب چوبی با جرم حجمی بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب ( به طور متوسط 750 کیلوگرم بر متر مکعب) محسوب می‌شود که از مواد مختلفی می‌تواند تهیه گردد. در جهان بیشتر MDF ها بر پایه چوب و از چوب‌های نرم مثل درخت کاج تهیه می‌شوند.
اساس ترکیب MDF چوب و رزین است که تحت فشار و حرارت قرار گرفته و با افزایش استحکام، مقاومت در برابر آتش و نفوذ ناپذیری، خواص بهتری نسبت به چوب نرم خوا هد داشت. همچنین قابلیت ماشین کاری بالایی نیز دارد که قبل از این تنها چوب‌های سخت قابلیت کارهای مکانیکی و ماشین کاری را دارا بودند. MDFها به طور معمول دارای ضخامتی از ۳ تا ۴۰ میلیمتر می‌باشند.

هایگلاس چیست؟

هایگلاس نوعی ‌ام‌دی‌اف است، با این تفاوت که روکش آن این بار به غیر از ملامینه با یک لایه پلکسی گلاس پوشانده می‌شود. پلکسی گلاس نوعی پلاستیک می‌باشد که ظاهری بسیار شفاف و شبیه شیشه دارد. جنس پلکسی گلاس از نوعی پلی کربنات شفاف است؛ این ماده نسبت به شیشه سبک‌تر و مقاوم‌تر است.
تخته‌های ‌هایگلاس معمولا دارای یک رو می‌باشند که توسط یک لایه سلفون محافظت شده و نمای طرف دیگر سفید ساده از ملامینه و یا کاغذ است. ابعاد مورد استفاده ‌هایگلاس برای کابینت کاران 122*280 سانتیمتر به ضخامت 16 میلیمتر می‌باشد. در خرید این تخته‌ها باید بسیار دقت داشت تا نوع مرغوب آن را تهیه کرد چرا که اگر روکش UV خوبی نداشته باشند، در هنگام برش شروع به پریدگی لبه‌ها می‌کند. معمولا نوع مرغوب آن دارای پشت ملامینه سفید است و برای هر برگ بسته بندی مجزا در نظر گرفته می‌شود، تا هنگامیکه در پالت بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند آسیب نبینند.

ویژگی‌های ‌هایگلاس:

درخشندگی برجسته‌ترین خصوصیت‌ هایگلاس است و همین مشخصه باعث شده است در بازار محصولات چوبی یک سرو گردن در درجه بالاتری قرار بگیرد؛ زیرا‌ هایگلاس با انعکاس نور و خاصیت شیشه‌ای که دارد چشمان هر بیننده‌ای را می‌نوازد و با ایجاد رنگ‌های براق و زنده، محیط آشپزخانه، سالن پذیرایی، اتاق خواب، دفتر کار و هرگونه دکوراسیون داخلی را تبدیل به محیطی زنده و حاکی از جریان زندگی می‌کند. ‌هایگلاس بخاطر داشتن لایه‌ای از UV سطحی هموار را، همراه با بافت‌های گوناگون و یا طرح‌هایی از انواع نقش و نگار‌های گل و طبیعت، طرح‌های اسلیمی ، طرح‌های ورساچی ، طرح‌های مدرن و یا طرح چوب‌های جنگلی نیز دارا می‌باشد.
پس بخاطر تنوع زیاد طرح و بافت می‌تواند مورد حسن انتخاب و محبوبیت مشتریان قرار بگیرد. نظافت‌ هایگلاس نیز بسیار آسان است زیرا UV سطحی صیقلی را ایجاد می‌کند و کافیست با یک دستمال نم‌دار تمام لکه‌ها ، چربی‌ها و خاک را از آن زدود و نیازی به صرف زمان و انرژی اضافه برای نظافت آن نیست.

کابینت‌های ‌ام‌دی‌اف برای آشپزخانه:

‌ام‌دی‌اف‌ها از ضایعات دور ریختنی چوب‌ها به وجود می‌آیند و به همین دلیل دارای تنوع طرح و رنگ‌های زیادی هستند و همین مساله باعث می‌شود تا این جنس از کابینت‌ها طرفداران زیادی داشته باشند. البته باید گفت که ‌ام‌دی‌اف‌ها توانایی بالایی در هماهنگی با دیگر عناصر و قسمت‌های دکوراسیون خانه دارند و این به نوعی نقطه قوت‌شان محسوب می‌شود. ام‌دی‌اف در برابر حرارت فوق‌العاده مقاوم و عایقی مناسب در برابر صدا است.

مزایا و معایب کابینت‌های ‌ام‌دی‌اف:

این ترکیب در برابر رطوبت هوا مقاوم است و آسیب زیادی نمی‌بیند و به همین علت کاربرد آن در محیط آشپزخانه که هنگام آشپزی رطوبتش بالا می‌رود، منطقی و مناسب به نظر می‌رسد. علاوه بر ساخت کابینت، از این ترکیب در ساخت مبلمان، میز و صندلی، دکور و کف‌سازی اتاق‌ها نیز استفاده می‌شود. ام‌دی‌اف در برابر حرارت فوق‌العاده مقاوم و عایقی مناسب در برابر صدا است.

کابینت‌های‌ هایگلاس:

این جنس از کابینت‌ها را می‌توان گونه‌ای متفاوت از ‌ام‌دی‌اف‌ها دانست. این نوع از کابینت‌ها بسیار شیک و زیبا هستند، سطح براق آن‌ها می‌تواند چشم هر کسی را به خودش خیره کند و البته تنوع رنگی بالای آن‌ها نیز از ویژگی‌هایی است که باید به آن اضافه کرد. سهولت در تمیزکاری نیز از دیگر مواردی است که باعث می‌شود این کابینت‌ها خواهان زیادی داشته باشد.

مزایا و معایب کابینت‌های ‌هایگلاس:

شایعاتی وجود دارد در مورد این که‌ هایگلاس خش برمی‌دارد که البته حقیقت ندارد. قیمت mdf هایگلاس از mdf معمولی بالاتر است. درخشندگی برجسته‌ترین خصوصیت‌هایگلاس است و همین مشخصه باعث شده است در بازار محصولات چوبی یک سرو گردن در درجه بالاتری قرار بگیرد.
آلمان و ترکیه از بزرگترین تولید کنندگان ‌ام‌دی‌اف در جهان به شمار می‌روند. معمولا فیبر‌های تولید شده بصورت خام و یا روکش شده ( با انواع روکش‌های ملامینه ٬ چوب طبیعی ٬ کاغذهای دکوراتیو ٬PVC ، VINILIUM، HPL ٬ فرمیکا و ... ) در ضخامت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. ورقه‌های MDf در سایز‌های 4100 x 1830mm ٬ 3660 x 1830 ٬ 2440 x 1830 ٬ 2440 x 1220 و ضخامت‌های 3 ٬ 4 ٬ 6 ٬ 8 ٬ 10 ٬ 12 ٬ 16 ٬ 18 ٬ 20 ٬ 25 ٬ 32 و 38 میلیمتر وارد بازار می‌شوند 

ویژگی ورق‌های ‌ام‌دی‌اف :

1. تنوع محصول در طرح روکش ٬ نوع ٬ ضخامت ٬ چگالی و تراکم ذرات
2. به راحتی مانند چوب قابل برش ٬ سمباده زنی و ماشین کاری می باشد .
3. ورقه‌های آن دارای سطحی کاملا صاف و متراکم می باشند .
4. برخلاف چوب هیچ گونه گره ای در داخل انواع فیبر وجود ندارد .
5. قیمت بسیار مناسب نسبت به چوب طبیعی
6. پایداری ابعاد و مقاومت مناسب در برابر پوسیدگی ٬ رشد انواع قارچ ها و حشرات موذی
7. در تمامی سطوح ‌ام‌دی‌اف چگالی یکسان می باشد .
8. به راحتی می توان قطعات ‌ام‌دی‌اف را توسط چسب چوب به یکدیگر متصل نمود .
9. نسبت به نئوپان از مقاومت بیشتری نسبت به رطوبت برخوردار می باشد .

انواع ورقه‌های ‌ام‌دی‌اف با توجه به خواص ویژه آن‌ها :

‌ام‌دی‌اف نازک Thin MDF : 

این نوع ‌ام‌دی‌اف بطور گسترده در ساخت دیوارپوش‌های ‌ام‌دی‌اف ٬ پوشش‌های متنوع سقف ٬ صنعت خودرو سازی ٬ طراحی و تولید تخته‌های منحنی ٬ انواع کفپوش ٬ سطح پشتی کابینت ها و کمد ها و همچنین ساخت رویه درب‌های چوبی مورد استفاده قرار می گیرد و بر اساس استاندارد
EN-622-5 در کلاسهای 1.8mm ٬ 2.5mm ٬ 2.5 – 6mm ٬ 4 – 6mm تقسیم می شوند .

ام‌دی‌اف ضخیم – Thick MDF : 

بر اساس استاندارد EN-622-5 این نوع ‌ام‌دی‌اف در کلاس‌های 30 – 45mm و 45 – 60mm وارد بازار می شوند از آنجا که این محصولات دارای ضخامت بالایی هستند گزینه مناسبی جهت ماشینکاری بوده ودر ساخت رویه‌های نقش دار و ساده دکوراتیو ٬ ساخت سازه‌های چوبی و ... مورد استفاده قرار می گیرند .

ارزیابی مقاومت MDF نسبت به موریانه:

ترکیب تخته تاثیر قابل توجهی بر حساسیت نمونه‌های MDF در مقابل حمله موریانه در مدت 4 هفته، نداشت. کاهش وزن در نمونه‌های MDF ساخته شده از راش و مخلوط گونه ها در مقایسه با نمونه‌های MDF ساخته شده از مخلوط کاج و بلوط کمتر بود.
میانگین کاهش وزن در قسمت‌های بیرونی نمونه‌های MDF ساخته شده از چوب راش 2/15 % و مقدار موریانه‌های زنده مانده، 75% بود. علی رغم کاهش وزن کمتر در چوب ماسیو بلوط، موریانه کاهش وزن بیشتری در نمونه‌های ساخته شده از بلوط سبب شد. کاهش وزن در نمونه‌های MDF ساخته شده از چوب راش و در چوب ماسیو راش مشابه کاهش وزن در چوب ماسیو بلوط و MDF ساخته شده از بلوط بود.
قسمت‌های بیرون MDF ساخته شده از مخلوط گونه ها در طی آزمایشات تخریب موریانه به رشد کپک حساس بودند، در حالیکه روی نمونه‌های MDF در آزمایشات در تماس با خاک بخاطر شرایط استرلیزه شده، کپکی رشد نکرد. درجه بندی ظاهری نمونه ها منعکس کننده کاهش وزن همه نمونه هاست .بجز در قسمت‌های بیرونی نمونه‌های MDF ساخته شده از چوب راش، مرگ موریانه ها در مخازن مربوطه رخ نداد.
موریانه ها نمونه‌های MDF ساخته شده از بلوط و کاج را به عنوان منبع غذایی ترجیح دادند و سایر نمونه‌های MDF و چوب ماسیو کاج نیز تحت تاثیر تخریب موریانه قرار گرفتند. نتایج مطالعه حاظر نشان می دهد که اگر چه نمونه‌های MDF ساخته شده از بلوط و مخلوط گونه ها در مقابل قارچ‌های مخرب چوب مقاوم هستند، ولی مورد حمل موریانه ها قرار می گیرند.

‌ام‌دی‌اف ‌هایگلاس چیست ؟

هایگلاس نوعی ‌ام‌دی‌اف است با این تفاوت که روکش آن با یک لایه پلکسی گلاس پوشانده می‌شود .پلکسی گلاس نوعی پلاستیک می باشد که ظاهری بسیار شفاف و شبیه شیشه دارد، جنس پلکسی گلاس از نوعی پلی کربنات شفاف است این ماده نسبت به شیشه سبکتر و مقاومتر است. 

روکش‌ هایگلاس:

روکش ‌هایگلاس  با یک لایه پلکسی گلاس پوشانده می‌شود. پلکسی گلاس نوعی پلاستیک می‌باشد که ظاهری بسیار شفاف و شبیه شیشه دارد ، جنس پلکسی گلاس از نوعی پلی کربنات شفاف است این ماده نسبت به شیشه سبکتر و مقاوم‌تر است

ورق ‌ام‌دی‌اف‌ هایگلاس:

ورق ‌‌ام‌دی‌اف‌ هایگلاس معمولا دارای یک رو می باشد که توسط یک لایه سلفون محافظت شده و نمای طرف دیگر سفید ساده ازجنس ملامینه ، پی وی سی –PVC یا کاغذ است. ابعاد مورد استفاده ورق‌ های گلاس برای کابینت‌کاران 280*122 سانتیمتر به ضخامت 16 میلیمتر می‌باشد.

دیوارپوش Mdf:

یکی از پرکاربرد‌ترین دیوارپوش‌ها، دیوارپوش‌های ‌ام‌دی‌اف هستند که بسته به شرایط با ضخامت‌های 16میلیمتر ، 8 میلیمتر و 3 میلیمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. ‌ام‌دی‌اف هم به عنوان فینیشینگ و متریال نهایی و هم به عنوان متریال زیر کار بسیار پرکاربرد است ، برای مثال برای نصب شیشه دکوراتیو می‌بایست ابتدا دیوار را با ‌ام‌دی‌اف خام پوشاند و سپس شیشه دکوراتیو را بر روی آن نصب کرد، اما هنگامی که قرار است خود mdf متریال نهایی باشد، گزینه‌های زیادی پیش روست. برای مثال ‌ام‌دی‌اف با روکش ملامینه ، ‌ام‌دی‌اف با روکش‌هایگلاس، ‌ام‌دی‌اف با روکش چوب طبیعی ، ‌ام‌دی‌اف با رنگ پالیشی، ‌ام‌دی‌اف با روکش آگریلیک و.....
امروزه یکی از کالاهایی که مصرف زیادی دارد ولی در مورد آن چندان حرف و سخنی شنیده نمی شود محصولات چوبی از قبیل تخته هایMDF و نئوپان می باشد.
در کل باید گفت مهمترین تفاوت هایگلاس و ام دی اف در روکش آن هاست. هایگلاس نسبت به ام دی اف به علت روکش مخصوص آن از قیمت بالاتری برخوردار است و بعلت سطح صیقلی آن تمیز کردن آن نسبت به ام دی اف ساده تر است ولی ام دی اف با توجه به طرح های مختلف قابلیت هماهنگی زیادی با دکوراسیون خانه دارد و لی گره های موجود در کار نظافت آن را کمی مشکل می کند.

باتوجه به مصرف بالایی که این محصولات در ساختمان سازی، لوازم خانگی و دکوراسیون خانه، فروشگاه و سرویس های آشپزخانه ای دارند، روزانه حجم بالایی از این محصولات چوبی در کشور به استفاده می رسد. این محصولات بیشتر به صورت وارداتی می باشند و متاسفانه با وجود اینکه پتانسیل بالای مواد اولیه در کشور برای تولید این محصولات وجود دارد اما به علت عدم پرورش نیروهای متخصص و ایجاد تکنولوژی روز تولید چندانی در داخل انجام نمی گیرد و اندک تولید موجود نیز از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است. در بازارMDF نیز محصولات کشورهای ترکیه و اتریش خرید و فروش می شود.کیفیت مناسب، دوام، راحتی کار و تداوم خصوصیات از جمله مشخصات بارز محصولات وارداتی می باشد. همچنین روکشی که بر روی ورق هایMDF و نئوپان در کشورهای مذبور کار می شود معمولا لعابی بوده و دارای کیفیت بالایی می باشند. و نیز مقاومت کالاهای خارجی در مقابل عوامل جوی چون تابش آفتاب و آب بسیار بالا بوده و میزان کمی در مقابل این عوامل تغییر فرم می دهند.
 
در مقابل محصولات خارجی موجود در بازار، تولیدات داخلی اکثر تولیدکنندگان کشور، گاها از حداقل کیفیت برخوردارند. در مورد ورق های MDF تولید داخلی اغلب دارای کیفیت بسیار پایین می باشد چنانکه در برخورد با کوچکترین عامل جوی از فرم خارج شده و غیرقابل مصرف می شوند. روکش ورق هایMDF و نئوپان ایرانی از جنس لترون می باشد که به علت کیفیت و ماهیت آن در مواردی که محصول نهایی با آب سر و کار داشته باشد مانند کابینت آشپزخانه غیرقابل استفاده است. البته در مواردی نیز تولیدکنندگان داخلی از روکش های ملامین وارداتی استفاده می کنند که این معمولا در رده مواد استوک و فاسد می باشد و به علت استفاده غیر تخصصی کیفیت خیلی پایینی دارد. در تولید نئوپان ایرانی به علت اینکه قیمت چسب مصرفی بالا می باشد برای صرفه جویی در مصرف آن از شن ریز در تولید نئوپان به منظور افزایش وزن و دوام و چسبندگی استفاده می شود. که متاسفانه باعث کاهش کیفیت تا میزان قابل توجهی می شود.
عدم تمایل برای استفاده از تولیدات داخلی استفاده از مواد متفرقه، ضخامت ناهماهنگ در مقاطع مختلف ورق، درصد بالای ضایعات، مقاومت پایین در برخورد با آب به میزان 50 درصد کمتر از مشابه خارجی، روکش نامناسب و عدم کاربری از مشخصات ناامید کننده اکثر تولیدات داخلی است که باعث شده تا بازار را به طور کامل از دست داده و در اختیار محصولات ترک و بعضا اتریش قرار دهد. یکی از مهمترین معایب تولیدات داخلی استفاده از مواد اولیه نامرغوب و ناخالص می باشد. برای تولیدکنندگانی که از تخته هایMDF و نئوپان به عنوان مواد اولیه و خام استفاده می کنند و با بهره گیری از دستگاه های گران قیمت برش و ساب که یک تیغه آنها ممکن است بیش از چند میلیون ریال قیمت داشته باشد کیفیت مواد مصرفی خیلی مهم است. در تولید نئوپان ایرانی از شن ریز استفاده می شود که این ماده درون نئوپان هنگام برش با برخورد به تیغه دستگاه موجب کند شدن زودتر از موعد و آسیب دیدن دستگاه می شود. از طرفی بعضا در این نئوپان ها موارد دیگری چون قطعه بزرگ سنگ، شیشه، درب بطری نوشابه، تکه فلز و... دیده می شود که در صورت برخورد با تیغه اره خسارت زیادی بار می آورد. با وجود اینکه کشورهایی چون اتریش، ترکیه، اسپانیا، آلمان، مالزی و بعضا روسیه جزو کشورهای برتر در این صنعت می باشند و از نظر دستگاه های مورد استفاده در این بخش کشورهای اتریش، ایتالیا، آمریکا و ترکیه صاحب نام هستند اما متاسفانه بعضی فعالان ایرانی در بخش تولید اقدام به خریداری دستگاه های روسی قدیمی و اسقاطی که از دور خارج شده اند می کنند و از این رو تولیدات نیز با کیفیت خیلی پایینی وارد بازار می شوند.
البته شایان ذکر است که در سال های اخیر پیشرفت های بسیاری در این راستا حاصل گردیده است و شاهد بهبود کیفیت این محصولات بوده ایم و امیدواریم این پیشرفت ها همچنان ادامه داشته و شاهد محصولات با کیفیت با برندهای ایرانی باشیم.

مقایسه ام دی اف و لترون با چوب طبیعی

لترون (Letron)

لترون ترکیبی از تخته های چند لایه چوب است.که این تخته ها از چوب نرم ، یا ضایعات خورد شده و تراشه های کارخانه های چوب بری حاصل میشوند. که البته این خرده ها در مقایسه با ذرات اولیه مورد استفاده در MDF بزرگتر بوده و قابل رویت  میباشند که در MDF این امرمیسر نیست. ورق لترون تولیدی با توجه به وجود پستی و بلندیهای سطحی، می بایستی حتما قبل از روکش شدن ، توسط ماشین آلات دقیقی ، پرداخت گردیده و ساییده شود.سپس روکش نهایی با توجه به نوع نیاز ، روی این ورق چسبانده و پرس میگردد.

تفاوت لترون و MDF

تفاوت لترون و MDF همانطور که در قسمت لترون توضیح داده شد در ایران به نئوپان هایی که توسط لترون روکش میشوند اصطلاحا لترون گفته میشود. لذا در واقع تفاوت بین نئوپان و MDF میباشد چون هر دو صفحه توسط روکش لترون قابل روکش شدن می باشند .
بدنبال ورود MDF و لترون به صنعت چوب ، تحولی شگرف در این صنعت به وجود آمد که توانست صنعت چوب را از ورطه سنتی خارج و محدودیتهای فراوان موجود در آن  رهایی بخشیده و وارد دنیای صنعتی و مدرن نماید .در اینجا به بیان مختصری از خصوصیات لترون و MDF در مقایسه با چوب طبیعی می پردازیم:
  1-   مصنوعات چوبی لاجرم رنگ آمیزی می شوند و هزینه ها و دشواریهایی را جهت محافظت سطح آنها می بایستی متحمل شد.درفرایند رنگ آمیزی نیز مواد شیمیایی بر بافت طبیعی چوب اثرات مخربی داشته و بعد از مدتی نیز رنگ قسمتهای مربوط به مفاصل و اتصالات به صورت لایه لایه خرد شده و یا بلند می شود.نور مستقیم خورشید نیز تاثیرات نامطلوبی بر سطوح چوبی خواهد داشت.در صورتی که لترون و ام دی اف نیازی به رنگ آمیزی نداشته و داری سطوح لعابی یا لامینت هستند که در برابر سایش ، برخورد نور آفتاب و … مقاومترهستند                                                                                                                                     
 2-    مصنوعات MDF و لترون به صورت اجزای قابل مونتاژ و قابل تفکیک ساخته می شوند و همین امر سهولت در جابجایی و محافظت آسانتر را در هنگام حمل ، پدید می آورد. در صورتی که در مصنوعات چوبی ، این امر با سادگی میسر نبوده و معایبی را به همراه دارد.
  3-  پروفیلهای MDF و لترون در سطوح مختلفی از مقاطع ساخته شده و می تواند در هر مرحله از ساخت ، متناسب با نوع محصول تغییر کند. حال آنکه در فرآیند تغییر مقاطع چوب طبیعی و برشهای مقطعی ، سختیها و موانع بیشتری وجود دارد و مستلزم زمان و هزینه بیشتری است .

مزایای استفاده از MDF بجای نئوپان

MDF بدلیل ساختار یکنواخت همگنی که دارد به راحتی ابزار کاری شده و تهیه پروفیل و برش کاری براحتی و بدون اتلاف و خرابی امکان پذیر است. همچنین بواسطه داشتن سطح بسیار صاف و صیقلی قابلیت روکش کاری و رنگ شدن خوبی دارد. در برابر رطوبت، پوسیدگی و همچنین خوردگی توسط حشرات از جمله موریانه کاملا مقاوم است. طول عمر بیشتری داشته و در برابر تغییر شکل و خمیدگی و پیچش مقاوم بوده از خاصیت ضد صدا Acoustic برخودار است. ضمن اینکه MDF در ضخامت پایین (2.5mm) نیز قابل تولید می باشد.
  از کاربردهای MDF نازک یا Thin MDF می توان استفاده در صفحات پشتی کابینت ها، پنل چهارچوب در، پارتیشن بندی و مصارف جدید در صنعت کفش سازی، قسمتهای داخلی وسایل نقلیه، اسباب بازیها، تیغه های فن های برقی و مدارهای برقی نام برد.
 از کاربردهای MDF ضخیم یا Thick MDF علاوه بر ساخت اثاثیه و مبلمان، می توان استفاده در ساختمان سازی و ساخت ستونها و آرکهای داخل ساختمان نام برد. این نوع کاربرد بواسطه مقاومت MDF در برابر خمیدگی، پیچش و قدرت نگهداری پیچ، عملی است.

کابینت آشپزخانه MDF یا فلزی؟

 این روزها طرفدارانMDF بسیار بیشتر از کابینت های فلزی است.شاید بازار پررونق را باید مدیون ظاهر مدرنی دانست که این مدل کابینت به آشپزخانه شما می دهند.البته این را هم نباید از قلم انداخت که  جنس مرغوب MDF  در برابر آتش، رطوبت، مواد شیمیایی و باکتری بسیار مقاوم است. سبکی، قابلیت اجرای طرح های خلاقانه، که نتیجه ی عدم محدودیت در اشکال و ابعاد موجود است را هم به این مزایا اضافه کنید.
کابینت های فلزی ازورق آهن سفيد يعني همان گالوانيزه 60 صدم ساخته میشوند. صرفنظرازقیمت پایین این کابینتها،لبه های تیزدرها و ورقه ای فلزی خشن به کاررفته درآن مشکل ساز هستند. رنگ این کابینت ها پس ازمدتی پوسته پوسته وکنده میشود. بازوبسته کردن درهای آن پرسروصدا است. همچنین دربرخی مواقع امکان برق گرفتگی به علت اتصالی سیمهای برق وجود دارد.. اگرکابینتهای شما در چیدمان آشپزخانه فلزی باشد حتما میدانید که آنها پس ازچند سال دچار پوسیدگی می شوند پوسیدگی های جزيی را بتراشید تا برطرف شوند وآن قسمت را با محلول ضدزنگ بپوشانید و سپس رنگ بزنید درضمن میتوان مشکل ریزش رنگ کابینت بدنه فلزی را با استفاده ازرنگ استاتیک برطرف کرد.

اگر می خواهید از MDFاستفاده کنید باید بدانید که نگهداری آن دقت بیشتری میطلبد.هیچوقت نباید کابینت های MDF را با آب بشویید.حتی اگر فروشنده به شما گفت کابینت شما ضدآب است.MDFمقاوم به آب وجود  ندارد. فقط درجه مقاومت آنها در برابر رطوبت متفاوت است.برای تمیز کردن آنها از دستمال نمدار و یک شوینده ی ملایم استفاده کنید.

چیزی کهMDF را کمی برای سلامتی خطرناک می کند فرمالدیید به کار رفته در رزینی است که ذرات چوب را به یکدیگر می چسباندکه طبق استانداردهای تعریف شده باید به مقدار کم استفاده شود.(فرمالدیید ماده ای به شکل گاز یا مایع و بدون رنگ همراه با بوی تند شبیه به بوی ادویه جات است) فرمالدیید موجب اختلالات دستگاه تنفسی، بروز آسم، سرطان بینی و یا سرطان های دیگر در افرادی که با این ماده تماس دارند، می شود. این ماده در صورتی که روی پوست دست و صورت بریزد موجب خوردگی و آسیب شدید به پوست می شود.اما با وجود این ویژگی های نگران کننده ی فرمالدیید،مقدار آن در ساخت ام دی اف به اندازه ای نیست که باعث نگرانی زیادی شود. اما بخار شدن فرمالدیید به کار رفته در آن می تواند هوای خانه را آلوده کند و موجب اختلالات تنفسی به خصوص در کودکان شود که البته برای پوشاندن سطح آن از لایه هایی که معمولا از جنس پلی وینیل هستند استفاده می کنند.

راه به صرفه تر هم از نظر قیمت و هم داشتن بهترین کیفیت ترکیب گزینه های انتخابی موجود با هم است! كابينت هاي رايج در بازار از انواع بدنه و در فلزي، بدنه فلزي و در لتروني، بدنه فلزي و در MDF ، بدنه لترون و در MDF، بدنه MDF و در MDF، و در MDF و در پروفيل هستند که برای طراحی آشپزخانه به کار میرود.

یک راه دیگر برای طراحی دکوراسیون داخلی صرفه این است که  برای کابینت‌های د‌یواری، که ارتفاع استاند‌ارد‌ آنها ۷۰ سانتیمتر است، از کابینت‌های لترونی (د‌ر ایران به نئوپان‌هایی که توسط لترون روکش می‌شوند‌، لترون گفته می‌شود‌) استفاد‌ه کنیم‌ و برای کابینت‌های زمینی که ارتفاع استاند‌ارد‌ آنها ۹۰ سانتیمتر است، ازMDF‎یا فلز که جنس مقاوم‌تری د‌ر برابر رطوبت د‌ارند‌، بهره گرفت.

همچنین می توانید از کابینت هایی استفاده کنید که اسکلت فلزی و درهای MDFدارند.

کابینت آشپزخانه ,انواع کابینت آشپزخانه ,کابینت ام دی اف (MDF):,کابینت ملامینه,کابینت های گلاس,کابینت ممبران ,کابینت روکش چوب,کابینت چوبی,کابینت های فلزی ,کابینت های پی وی سی ,انتخاب کابینت,رنگ ام دی اف,رنگ کابینت
  • 1397/8/12
  • 30174 نفر

انواع کابینت آشپزخانه و نقش کابینت آشپزخانه در دکوراسیون منزل

کابینت ها عموما عناصری هستند که برای دکوراسیون آشپزخانه امری مهم و ضروری بوده و جلوه ای خاص به آن می بخشند. 09128017005 02155269712
اطلاعات بیشتر
طراحی میز تلویزیون,ساخت میز تلویزیون,میز تلویزیون چوبی
  • 1397/8/14
  • 21546 نفر

آموزش سه روش متفاوت برای ساخت میز تلویزیون

تلویزیون در هر کجای خانه که باشد یکی از کانون‌های اصلی توجه اعضای خانواده و میهمانان است. غالباً نحوه چیدمان دکور و مبلمان در خانه بر اساس محل قرارگیری تلوزیون انجام می‌شود. 09128017005 02155269712
اطلاعات بیشتر
کاربرد ام دی اف,کابینت ام دی اف,ام دی اف آشپزخانه,روش ساخت ام دی اف  ,خصوصیات  ام دی اف, مزایای ام دی اف,معایب ام دی اف,انواع ام دی اف,mdf,ام دی اف
  • 1397/8/15
  • 48169 نفر

ریز مشخصات انواع ام دی اف

انواع مختلف MDFها در دکوراسیون داخلی، کابینت، درب و پنجره، غرفه‌های نمایشگاهی، مبلمان، کف‌پوش‌ها، قفسه‌ها، پارتیشن‌ها، دیوارکوب‌ها، پوشش‌های سقف و موارد دیگر کاربرد دارد. 09128017005 02155269712
اطلاعات بیشتر
کابینت آشپزخانه هایگلاس,کابینت های گلاس,مزایا کابینت های گلاس, قیمت کابینت های گلاس,معایب کابینت های گلاس,کابینت پلی گلاس
  • 1397/8/19
  • 17122 نفر

تمام مشخصات،مزایا و معایب کابینت های گلاس

بدنه این نوع کابینت از جنس ورق‌های «های گلاس» ساخته شده. هایگلاس نوعی MDF است با این تفاوت که روی سطح آن یک لایه روکش پلکسی گلاس پوشانده شده است. 09128017005 02155269712
اطلاعات بیشتر